Want your
own Fotopage?








 
Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 11-Jul-2007 11:54 Email | Share | Bookmark
kek Coklat Basah

 
 
 


Dah berkurun tak buat kek since oven rosak.Bila dapur baru ada, mulalah projek buat kek. Pd. malamnya bukalah resepi nak mula projek buat kek. Kek kemudian dibakar dlm oven selama 1 jam tak masak2....sampai anak2 tiga empat kali masuk dapur tanyakan kek,tunggu lagi 30 min kek tak masak2 jugak...punye keciwa...hadiahkan kektu ke tong sampah
Paginya yg kecik tanyakan mana kek semalam...so buat lagi kek tp ni kek lain pulak.siap adunan, masukkan dlm oven..tunggu 50 min..kek tak masak2 pun.tak puas hati baca balik resepi kek dan manual penggunaan oven tu....kwang..kwang...rupanya salah baca manual utk model oven yg lain...so set suhu utk bakar kekpun salah.....
Akhirnya jadilah jugak kek Coklat Basah .Oleh kerna belum pandai deco kek tu...campak2 saja coklat dan rainbow rice atas topping coklat tu.Sampailah hajat anak2 makan kek coklat,sekejap saja diorang makan dah tinggal separuh....

Resepi Kek Coklat Basah
Sumber : K.Liza (tq K.Liza.... )

Bahan
180 gm butter
250 gm gula kastor
3 biji telur
300 gm air
250 gm tepung gandum ]
50 gm serbuk coklat ]
1 s/k baking powder ] ayakkan
1 s/k soda bikarbonate ]

Cara:
1. Gula dan butter dipukul sehingga kembang dan gebu.
2. Masukkan telur satu persatu.
3. Masukkan tepung gandum dan kahirnya masukkan air pula.
4. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan 180'C selama 50 -60 minit.

Topping Coklat
250 gm cooking coklat
30 gm cocoa butter

Cara
1. Masukan bahan dlam periuk kecil.
2. Panaskan periuk kecil dalam periuk/pan yg lebih besar yg berisi air dan sentiasa kacau supaya coklat larut.
3. Sejukkan sebentar supaya coklat agak pekat.
4. Curahkan perlahan atas kek cokalt dan ratakan dengan spatula kek dan gunakan sikat kek untuk membuat corak.
5. Hiaskan topping mengikut kredibiti sendiri.




Catatan...
Quote:
umi riz- Tq..nanti saya lawat FP u ......
yahmasri-tima kacih...buat utk anak2..
nur-betul tu..budak2 mmg suka..dah habis tanya bila lagi mahu masak...
boxhousestudio - fanatik coklat rupanya.... kalu gitu cubalah kek resepi K.liza ni ..mmg sedap..
Irene Yaya - kalau mngidam kena cepat2 buat ni...resepipun dah ada tu..cuba..jgn tak cuba ya ....
mrazzj - ya..betul tu topping tu tak payah masak lama2..dah cair boleh terus angkat. nanti mrazzj boleh cuba buat lagi ya...
azila - - cuba buat Azila..senang dan puas makan ramai2.
Laa...napa jadi keras keknya Azila.masuk tak air ikut sukatan...dan satu lagi kalau dah 50 min masak,dah boleh keluarkan dari oven. Tp jgn mengalah,akak cadangkan Azila cuba pula kek coklat moist . sbb kek ni sedap juga.resepi ada di link topik kek tu...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net