Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 28-Jul-2007 00:43 Email | Share | Bookmark
Kerepek Sukun

 
 
Ssssukanya hati hari ini sbb dah boleh buat srapbook sendiri .... Setelah beberapa jam study dgn pertolongan suami akhirnya berjaya jugak design scrapbook sendiri.So my first scrapbook adalah utk topik kerepek sukun ini...

Belakang rumah ada sepokok sukun yg sentiasa berbuah sepanjang thn.Setiap kali berbuah tak banyak dalam 2-3 biji tapi sentiasa ada.Kalau di M'sia mmg tak pernah beli buah sukun,kalau nak makanpun beli siap sukun goreng.Manakala kerepek sukunpun jarang makan.Oleh kerana buah sukun selalu berbuah maid saya cadangkan buat kerepek sukun.Saya belajar dari dia bagaimana nak buat kerepek sukun ni...



Cara:

Buah sukun yg dah dibersihkan dipotong tipis.Pastikan sukun yg dipotong benar2 kering sebelum digoreng. Adunan untuk masak sukun goreng adalah 1 ulas bawang putih (utk sebiji sukun) ditumbuk,sedikit garam,kunyit serbuk dan dikacau dgn air suam.Gorengkan dulu sukun dlm minyak masak.Bila dah sedikit kuning titikkan dgn 1-2 sudu adunan air kunyit tadi ke atas kepingan sukun yg digoreng dlm kuali .Kacau dan goreng sehingga masak.



Catatan.....

Quote:

boxhousestudio - scrapbook ni saya download dr http://www.scrapbookflair.com/,selamat mencuba....
Nur-betul tu bila dpt ilmu baru yg menarik mmg nak terus cuba buat sendiri..
yah -mmg sedap makan kerepek sukun sambil rehat2...cubalah...
Muna -kalau dkt bukan sukun goreng aje bagi dgn buah2 sukun saya beri....
kakrinn-byknya pokok sukun,belakang rumah saya ada 2 tp 1 je yg baru berbuah. betulkan pokok sukun selalu berbuah tu yg buat kerepek,nak makan goreng mmg tak larat nak habiskan.jiran2 pun masing2 ada juga pokok sukun...
ida isk -belum pernah lagi buat cekodok sukun,nanti akan cuba ni...
kamalina-tq..dpt idea nak buat scrap bookpun selepas tengok Kamalina punya..
Kerepek sukun ni mmg mudah membuatnya....
Lee Lin-sama2 kita,..he.he..rumah atas angin hari2 boleh mkn angin tu...tengok pemandangan dr tempat tinggi....
marlin-buah sukun ada ...sayang takut membazir tu yg buat kerepek...
MaDiHa-saya kat Brunei..bagus tu tanam sukun..lagipun jarang jugak jumpa buah sukun jual kat pasar...
Sabarina - kalau cicah sambal kicap ni biasanya org Melaka dan Johorkan.Goreng pisang,sukun goreng cicah kicap pedas mmg sedap... tak sedar dah licin satu pinggan...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net