Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 15-Nov-2007 02:13 Email | Share | Bookmark
Akok dan Butter Prawn

Proses Mengembang
Proses Mengecut
Dah boleh makan
 
 


Tamat sudah episod raya...balik semula kisah masak-masak... Kali ni nak kongsi kuih akok yang dimasak baru-baru. Kuih akok memang favorit, tapi tak berapa suka kalau yang manis. Bila tengok Hajar masak kuih akok dalam oven je...naklah cuba jugak. Rupa kuih akok mmg tak cun dan sebaliknya yang byk kedut atau yg byk keriput tu lagi sedap.. .Terimakasih Hajar..

Akok
Sumber Fp Hajar

Bahan
5 biji telur
200 ml pati santan
100 ml air
150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera
30 gram tepung gandum
3 helai daun pandan- disiat-siat
2 cubit garam halus

Cara
1. Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api.
*2. Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
3. Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
4. Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.
* nak cepat punya pasal, kita pakai blender semua bahan kecuali daun pandan utk gaul rata .



Hari tu teringin nak masak butter prawn...jadi nengoklah beberapa resepi butter prawn. Rupa-rupanya terdapat beberapa versi resepi butter prawn. Tapi kali ni nak mencuba resepi butter prawn dari Fp K.Rinn..Tq K.Rinn kongsi resepi... . Tapi tak berapa menjadi telur goreng yg dimasak, tak jadi rangup dan halus spt sepatutnya... Bantai ajelah...janji sedap dimakan....

BUTTER PRAWN @Jeni
Sumber Fp K.Rinn

Bahan A
600 gm udang besar
1 camt. gula
1 camt. garam
1/2 camt. lada hitam
1 camt. minyak bijan

Bahan B
3 camB tepung jagung
1 camB serbuk kari ikan

Bahan C

3 biji kuning telur
1 camB susu cair
1/2 camt. garam
1/4 camt. serbuk lada hitam
2 camB butter

1 camB bawang putih - dicincang
2 camB cili padi - dicincang
1 camB daun kari - dicincang
2 camB butter

Bahan perisa
1 camB sos tiram
1/2 camB gula
1/4 camB serbuk lada hitam

Cara-cara
Bersihkan udang, buangkan kakinya dan keringkan dengan menggunakan kitchen towel.
Perap udang dengan bahan A selama 20 minit.
Campurkan bahan B dan masukkan udang yang telah diperap. Gaul rata.
Goreng terendam udang tadi sehingga masak dan tuskan minyaknya.
Gaul rata bahan C. Ketepikan.
Panaskan kuali, masukkan butter. Kemudian, masukkan bahan C. Kacau campuran C dengan cepat untuk mendapatkan telur goreng yang halus dan rangup. Angkat dari kuali.
Panaskan kuali dengan 2 camB butter. Goreng bawang putih, cili padi dan daun kari hingga wangi. Masukkan udang dan bahan perisa. Gaul rata sebelum dimasukkan telur goreng tadi.
Gaul rata dan hidangkan semasa panas.




Catatan.....
Quote:

zakiah z -mmg byk rencahnya kalau ikut resepi Jeni tp ada jugak resepi mudah yg campur saja semua bahan.Cuba buat resepi ni sbb nampak sedap di Fp K.Rinn. samalah kita kuih traditional mmg tak pass lagi , tahu makan aje.... . akok yg traditional masak dalam acuan baulu dibakar dgn arang...
effa-ibu balqis -akok ni mmg byk jual kat Pantai Timur sbb antara kuih traditional yg terkenal...
MaDiHa -masak butter prawn ni sbb bau MaDiha masak....cuma belum dpt lagi jamu mata yg MaDiha masak tu.Akok ni versi mudah masuk oven kejap dah boleh makan...
kakmOn -betuiii tu k.mOn..sepupu sepapat kuih cara tp akok tak letak gula atau lauk di tengahnya dan acuannya lebih besar dari kuih cara. k.mOn apa kata kita tukar semangkuk udang ni dgn ketam masak taucu yg k.mOn masak tu ...
Ana -yg masak ni adik udang galah sbb butter prawn sedap guna udang saiznya tidak kecil sgt. kalau dah tergoda kena buat tu Ana.....nanti tak senang duduk asyik teringat...
kamalina -betul tu Kamalina..kalau dari segi rupa kuih akok ni dpt gred D je tp kalau rasa boleh bagi gred A... Lapar balik ke..mailah ke rumah makan sekali lagi ...
hajar-he...he. .ni dah dtg buka pintu...tak berapa dengarlah leka makan udang kat dapur...jgn panjat tingkap nanti ingatkan penyamun tarbus pulak... .kat sana udang besar mmg mahalkan....
Nur -kalau dkt2 dah boleh hulur sepinggan kat Nur...mmg byk versi butter prawn ni..macam2 resepi tp asasnya mesti ada butter,telur dan daun kari kan...
Daalia -ni penangan makan2 open house ya...takpa k.Daalia diet dulu skrg..biar badan slim balik..agar maintain solid molid gitu..tetap cun...
jeff -ingatkan pantang tak boleh makan, rupa2nya pantang kena makan.... betul tu bro..udang masak apa2 resepipun sedap...
lynnhassan -sedap Lynn akok ni tp kalau beli mmg biasanya manis..macam bingka pun ada rasanya. tp lebih suka akok sbb lembik sikit. akok mmg manis, nak cicah sambal kena cipta akok versi baru ni.....
effa-ibu balqis -sama-sama sekadar berkongsi pengalaman. betul tu, kalau anak sakit kita sbg ibu mmg akan terasa nak ganti tempat anak2..kesian tengok anak2 tak sihat...
maklang-nasib baik Mak Lang telan air liur...kalau meleleh susah kena ngelap keyboard tu....
princessharyati-kita dah lawat rumah princessharyati, byk juadah yg sedap-sedap dimasak...
erna -tak ada acuan akok,terpaksalah bakar dlm oven guna acuan muffin.kat sini belum jumpa lagi akok, kenalah buat sendiri,tp kalau balik Trg atau Kelate mmg beli je...
kak jie jie -mudah dan cepat buat akok guna oven ni k.jie...nanti cuti sek. bolehlah K.jie cuba pula. Badan tak sihat kena pulak pergi kursus....sabar-sabar k.Jie..semoga cepat semboh K.jie..dan selamat berkursus. ..
masriyah -Yah, udang pun nak posing jugak... mmg mahal udang kat sanakan..masa kat sana dulu pun kalau beli udang, beli saiz yg besar kelingking je..sabor Yah,nanti balik M'sia...pulun sakan udang ni....
melyz -udang mmg sedap dimakan.Melyz, akok boleh guna acuan muffin/cup cakes utk dibakar dlm oven.kena rajin sikit sbb dah lama tak mkn kuih akok ni,lagipun kejap je buatnya...
cek de sam -udang pastinya sedapkan..
ibu chempaka -aduiiii...menikam kalbu ya.....bahaya ni...
WanZee -samalah kitapun lama tak makan akok,boleh bakar guna acuan muffin/cup cakes je...
tariqzaidanirah-mmg byk dan renyah sikit nak buatnya tp gaul garam kunyit pun sedap masak udang..org Kelate kalau kuih muih manis ni mmg favoritlah...
srsfeqah-cuba resepi ni pun sbb guna oven, mudah bagi yg tak ada acuan.mmg kalau yg dijual manis rasanya.dpt makan yg panas2 kurang manis..enak rasanya....
Kak Pah -tq juga utk k.Pah kerna sudi kunjungan balas..tuan Fp asyik nyorok belakang kamera...tu yg gambar tak ada... rumah K.Pah yg satu lagi dah kita lawat tp belum sempat menyapa...
kak jie jie -ok K.jie...kita tungguuuuuuuuuu.......


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net