Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 18-Nov-2007 22:53 Email | Share | Bookmark
Apam Strawberry dan Rojak India@Pasembor

 
 
 
 
 

Apam yang dimasak kali kedua.

Sebenarnya dah lama buat apam resepi dari Yah,tq Yah ... tapi baru sempat nak update kat sini. Kali pertama buat letak jem strawberry tp sbb terlebih letak jemnya...maka inti jem keluar meleleh di bekasnya, ko lah hasilnya ... Acuan kertaspun lupa nak letak .... . Bila buat kali kedua tak letak inti strawberry sbb takut tak jadi tapi rasanya manis apam dah cukup wpun tak ada inti.Macam biasalah kalau letak warna dalam makanan suka warna hijau, kuning dan merah....biar nampak meriah sikit...

APAM STRAWBERRY



Bahan
2 biji telur
1 cawan gula
1 sudu kecil ovallete
2 sudu esen vanilla
1 cawan susu segar
2 cawan self raising flour ayak terlebih dahulu
Jem strawberry
pewarna yg disukai.



Apam yang kali pertama buat.

Cara.
1.Panaskan pengukus
2. Pukul telur, gula, esen vanilla dan ovallete hingga kembang dan bewarna putih.
3. Masukkan susu segar, gaul sebati
4. Masukkan tepung, sebatikan
5. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian mengikut warna yg disukai
6. Masukkan separuh aduanan dalam acuan, kemudian masukankan sedikit jem strawberry,dan masukan lagi adunan keatas jem tadi sampai penuh.
7.Kukus selama 10-15 minit.





Pada asalnya minta resepi rojak Singapura dari Nur,tima kacih Nur kerana sudi kongsi resepi..... Menurut Nur rojak Singapura juga dikenali sbg Rojak India. Bila lihat resepi Rojak India/Singapura lebih kurang dgn pasembur juga. Cuma pasembor ni ada bahan2 tambahan utk kuahnya. Rojak India ni masak hari Jumaat lepas ....sedap rasanya, jemput makan kawan-kawan......

Rojak Singapura@Rojak India

Bahan
600gm tepung gandum
1 camca teh yis
sedikit garam dan pewarna kuning (Buat adunan seperti jemput-jemput untuk menggoreng udang, tauhu dan telur)
150gm udang (Gunting janggut nya saja,goreng dengan adunan
tepung seperti cucur udang).
4 keping tauhu (Di potong 4 segitiga sapukan sebelah tauhu dengan sedikit adunan tepung, letakkan seekor udang dan di goreng).
6 biji telur (Di rebus dan di buang kulit nya, celup dalam adunan tepung semasa menggoreng)
minyak untuk menggoreng

Bahan Magalek

1 mangkuk tepung gandum
1 cawan kelapa
1 cawan tauge
sedikit garam dan minyak untuk menggoreng (Kesemua bahan ini di kacau rata dengan secukup air dan apabila menggoreng celupkan dulu sudip nya ke dalam air supaya tidak melekat)
1 ekor sotong kembang/basah yang sedang (Potong mengikut cita rasa)
6 biji kentang (rebus, kupas kulit nya)

4 camca besar cili serbuk dan garam secukup rasa
minyak untuk menggoreng (Sotong dan kentang digaul dengan cili serbuk dan garam berasingan kemudian di goreng)

Untuk Kuah nya

1 kg keledek (Di rebus dan di kisar dengan air)
15 tangkai cili kering (Di kisar)
1 cawan kacang tanah (Di goreng dan di kisar)
25gm bijan (Di goreng tanpa minyak hingga kuning)
Gula dan garam secukup rasa- saya tambahkan gula merah



Tauhu goreng,cucur udang,telur rebus goreng,mangalek,sotong goreng,kentang goreng,crab stick celup tpg dan timun.

Cara Cara Membuat Kuah Nya:-

1. Gaul keledek dan cili dengan air secukup nya (1000 ml).
2. Masak sehingga pekat dengan api sederhana.
3. Masukkan gula dan garam secukup nya.
4. Apabila kuah mendidih dan pekat, masukkan kacang dan biarkan 5 - 10 minit.
5. Matikan api dan kemudian taburkan bijan.



Aksi Syazrin makan rojak...berselera betul dia.. .Rambut Syazrin baru lepas potong..lagilah nampak tembam pipinya....


Catatan.....
Quote:

Daalia -mmg suka letak pelbagai warna dlm masakan...biar colourful sikit. Syazrin suka pulak rojak wpun pertama kali makan....
kak jie jie -Dah teringat tu nanti boleh buat lagi...ni cuti sek ramai boleh nolong K.Jie di dapur.... bahan2 utk makan dgn kuah rojak boleh dikurang tak payah masak semuanya...
Daalia -ha..ha... terbalik tu K.Daalia angkat hubby, tp nampak lagi romantik....
kuzi -cubalah..bahan utk kuahnya senang saja...
jeff -apampun nak melawa jugak..kasi letak warna2 sikit..letak sotong dlm rojak mmg sedap lagi rasanya....
Ana -ni warna kegemaran kalau utk masakan kuning,hijau dan merah.rojak India ni mmg lebih kurang macam pasembor penang sbb sama2 letak kacang dan ubi keledek..
zakiah z -Apam yg letak eno dan ragi belum pernah cuba tp mmg resepi ni senang bahan2nya. seronok nya Zakiah balik M'sia ,pasti macam2 makanan boleh pulun ni...
Nur -Ayooyooo...menaaci...jemputlah masuk makan rojak India ..ada lagi simpan semangkuk ni ...mmg betul Nur , ni resepi Yah..tp kita belum pro cam Yah bila buat apam . letak warna2 kat apam sbb nak bagi apam ni nampak cun melecun sikit,nengok dari jauhpun dah boleh jatuh hati..he.he.... .Jgn simpan lama2 resepi tu...aci tak tahulah mahu masak apa hari ni, kita tengok budak2 nyanyi jelah...
.. Nur 2 x dtg rumah...nasib baik pintu tak tutup lagi... Syazrin kalau makan mmg suka sumbat penuh mulut....tu yg lama ngunyah..sampai tersadar .....
Sab -anak2 ingatkan cup cakes sbb warna-warni .. mmg warna2 ni pilihan hati...kalau warna merah sampai 3 jenis kat rumah...Rojak utk Syazrin tu letak sikit je kuah ....takut dia tak suka ..tp rupa-rupanya dia suka makan...
srsfeqah -rojak mmg sedapkan tak mudah muak kalau dimakan...srsfeqah suka pedas ya....kena letak byk cili dlm kuahnya ni....kami sekeluarga tak makan pedas sbb tak tahan pedas ....tp sesekali kalau teringin pedas makan jugak...
Hajar -he..he...model rojak India....mari2 makan rojak..rojak India mari...
melyz -senang je buatnya..kuah yg penting..lain2 tu boleh sediakan setakat bahan yg ada..rojak mee kalau versi pantai timur kuah kacang tp kalau mee rebus P.Pinang rasanya kuahnya lebih kurang macam ni...mmg pernah makan. Syazrin rambut baru lepas gi potong sekaligus dgn abg2nya....
nisa garden -hai.....
Daalia -patutlah K.Daalia adik beradik iras Cina....semua kulit cerah dan mata sepet....
fliffy -mmg dok concentrate makan..tak kisah ambil gambar.akok ni kuih traditional..org lama2 sebelah Pantai Timur mesti suka nya....
PEMANCING IKAN-sudahpun lihat bermacam2 jenis siput..ada siput yg belum pernah tengok ....
mummy jam-mmg leceh sikit nak masukkan sikit2 dlm satu2 bekas tp ni pakai sudu je tu yg ada macam2 paten jadinya....
MaDiHa -ni baru nak cuba buat sendiri....mamak kat sini ada jual rojak tp belum pernah beli. rojak buah mmg sedap makan.....Dah pun tengok entry butter prawn..nama sama tp resepi lain sikitkan...
MamaFaMi -he..he..geramnya MamaFami hari ni..ada nak kena picit..nak kena kunyah dan nak kena gomol....
Haniss - mmg sedap dimakan...
tariqzaidanirah-kena buat comel2 sikit baru anak2 nak makan kalau tak mamanya kena perabihkan sorang2....
masriyah-tq Yah kongsi resepi...baru belajar nak buat apam ni...kitapun lama tak mkn rojak, hari tu masa kat Miri , order sebungkus rojak ...org restoren lupa letak kuah..teruk betul dahlah bahan2nya sayur dgn tauhu je...
umi-kal-kita pun jengok rumah auntie..sunyi je seminggu tp hari ni dapat jamu mata dgn puding caramel Auntie tu..mulut Syazrin penuh dgn rojak, tu yg tak boleh senyum .....
Lee Lin-mmg syok dimakan...
effa-ibu balqis-Syazrin mmg senang makan tak memilih berbanding abg2nya..sbb tu tubuh dia berisi sikit...Senang aja effa buat apam ni, kukuspun sekejap saja...mesti boleh jadinya..
kamalina-Dah beberapa org mencuba apam ni...buat teruja sama nak mencubanya ...Syazrin paling senang soal makan..apa yg mamanya makan dia pun nak makan juga...
zatidhati - K.Zati pun suka makan rojak.. buat minum pagi pasti kenyang sampai ke lunchkan....minum sama rakan penulis mesti bincang ttg novel ni...
boxhousestudio -ramai dah cuba apam ni...nanti boleh K.Tun cuba pula....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net