Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 29-Nov-2007 03:36 Email | Share | Bookmark
Ayam Tandoori dan Kari Terung

 
 
 
 
 


Ayam tandoori ni masak minggu lepas. Sampai 2 kali masak ayam tandoori sbb abg yang sulong tak puas makan kali pertama buat. Tapi masa pertama kali buat perap sejam saja...nak cepat makan... . Kali kedua buat barulah perap satu malam. Ayam tandoori ni sedap makan dengan salad, roti atau nasi dan diperah limau atau cicah dgn mayonispun sedap......

Ayam Tandoori
Sumber; Sajian Di Perantauan

Bahan-Bahan:

1 1/2 kg ayam - bersih dan kelarkan ayam
*3/4 inci halia
*6 ulas bawang putih
8 sb paprika - ni ganti dgn cili boh, lada keringpun boleh
jus dari 1 1/2 biji lemon - guna limau nipis/cukapun boleh
*2 st garam masala-tak ada guna serbuk kari
150 gm yogurt
7-8 st serbuk kunyit
*1 biji cili merah/hijau
6 sm minyak sapi
Pewarna merah (pilihan)-ni letak sedikit
2 st garam atau secukup rasa

Cara:
1.Ayam dilumur dengan jus lemon/limau,kunyit dan paprika/cili dan garam selama 20 minit.
2.Blender yoghurt dgn bahan * hingga jadi pes yg lumat.
3.Lumurkan ayam dgn pes ini dan perap satu malam dlm peti ais.
4.Panaskan oven 240'C (gas 9),bersihkan ayam dari perapan dan panggang selama 20 min.Sesekali renjis dgn minyak sapi.
5.Utk menggaringkannya,bakar di bawah grill sampai masak.








Rempah kari terung ni kawan yg bagi sbg buahtangan semasa beliau balik ke Kelantan bulan Syawal yg lalu. Mula2 ingatkan rempah kari cap terung sbb tak baca apa yang ditulis di bungkusan....maklumlah tulisan jawi jarang2 baca kena perhati betul2 tulisan masa nak membaca..... Bila ambil nak masak kari ayam barulah perasan apa yg ditulis dibungkusan.... rupa-rupanya rempah utk terung . Simpanlah semula rempah itu sehingga beli terung utk dimasak kari.

Kari Terung

Bahan-Bahan:

1 bungkus serbuk kari terung /serbuk kari biasa-campurkan sedikit air
1 biji kelapa/1 peket santan debu
1/2 kg terung
4 biji bawang merah-blender
3 ulas bawang putih-belnder
1 1/2 inci halia-blender
2 tangkai daun kari
segenggam udang segar kecil- tak letakpun tak apa
*sedikit bunga lawang,bunga cengkih dan kulit kayu manis
Minyak untuk menumis
Garam secukupnya

Cara:
1. Tumiskan * seketika dan campur bahan yg diblender dan daun kari. Kacau rata hingga wangi.
2.Masukkan serbuk kari. Kacau lagi. Apabila rempah garing dan wangi masukkan santan.
3.Kacau hingga sebati. Masukkan udang dan terung serta garam. Kacau hingga masak



Inilah pek rempah kari utk terung yg bertulisan Jawi. Baru kali pertama jumpa rempah kari bertulisan jawi....rasanya rempah ni dah lama berada di pasaran sejak dulu-dulu lagi dan masih mengekalkan bungkusan lama wpun skrg bahasa Jawi dah jarang digunakan.....


Buku resepi pertama yg dimiliki.........



Nak kongsi dengan kawan2 ttg buku resepi pertama yg dimiliki...beli semasa berada di perantauan Leeds, UK. Dah kusam pun buku ni maklumlah berusia 12 thn...kalau anak dah darjah 6 pun,lebih tua dari umur anak yg sulong... .Tp buku ni dicetak pada thn 1994. Bila tengok buku resepi ni... teringat waktu dulu masa baru nak belajar masak....kalau masak tak pandai nak main campak2...betul2 nak ikut resepi... takut tak jadi.... ..dalam lesen L lah kalau belajar memandu tu.. .
Wpun dah lama beli buku ni tapi tak semua resepi dah dicuba...tp ayam tandoori ni ambil dari buku resepi ini.....


Catatan....
Quote:

MaDiHa -garam masala mmg susah nak dpt.kat sinipun tak jumpa..nak buat sendiri macam2 bahan kena letak..renyah sikit tp bila tengok beberapa resepi lain ada letak serbuk kari tu yg cuba gantikan. Rempah ni mmg khusus utk terung..tp mungkin sesuai jugak utk ikan...
umi-kal -kari terung letak ikan masin..belum pernah cuba...tp pasti sedap ni..Ayam tandoori ni mudah dan sedap rasanya...
Nur -buku masakan pertama yg dibeli tu yg kenangan....senarai resepinya pun boleh tahan. resepi ayam tandoori Nur tu letak lada serbuk ya..kalau lada serbuk pasti pedas.masak utk keluarga... kena tukar2 menu nanti ada yg komplen lauk sama tak best...
kamalina-resepi ayam tandoori ni ada bahan tak cukup kena tukar bahan lain.....dpt buku resepi mak mesti sukatan pakai cawankan senang..buku warisan tu..elok simpan elok2..
Haniss-belum pernah cuba yg segera..tp segerapun tak apa janji sedap lagipun cepat sedia...buku resepi ni mmg ada resep2i menarik tp byk juga yg belum sempat cuba..
k.Zati-baguskan bila tulisan Jawi masih digunakan,boleh menggalakkan generasi skrg menggunakan bahasa Jawi...rasanya mmg rempah turun temurun ...
WanZee -ayam tandoori pernah juga beli beberapa kali tp mkn dgn roti nan...
masriyah -sedap makan sampai bertambah...ni yg berat bertambah2...betul tu Yah buku resepi ni mmg selalu bawak kemana-mana sesuai dgn namanya..
nabialishad-buku ni sebenarnya kumpulan resepi yg dikumpulkan oleh kumpulan wanita kat sana masa tu..kitapun pernah terkena buku resepi yg dibeli...dimana bahannya tak sama dgn cara2nya....
jeff - masak secara asli guna dapur tanah liat sudah pasti sedap tp susah nak jumpa tu...
princessharyati - kalau makan kat restoren mmg order dgn roti nan sedap...ayam menari2 tu kegirangan sbb terlepas dari sangkar...
kuzi -tangguh dulu diet..cuba ayam tandoori dulu...lepas kenyang boleh sambung diet....
hajar -suka tengok buku masakan SRT..selalu juga pinjam dgn kawan2....
fazizaid -anaknya kawan K.Fazi...lamalah juga rempah ni dah ada di pasaran...
kakmOn -kitab lama k.mOn..lama tersimpan dlm peti sakti..sesekali buka..nak cari resepi mana satu yg nak cuba. tp koleksi buku resepi k.mOn mesti penuh dlm peti sakti sbb tu masakan k.mOn sedap2....
ida isk -mmg suka kumpul buku resepi dan majalah yg ada resepi wpun dah berthn2 beli..kumpul je k.Ida,buatnya entah bila.. Duduk kat Leeds 3 thn dari 1994-1997....
Lee Lin -he..he..kusam terlalu lama simpan buka terlalu byk guna..rupa pun dah macam berpuloh thn...
Sabrina-mmg sedap kalau kat restoren order ayam tandoori dgn roti nan...rempah ni made in Mal..Kelantan mari...
srsfeqah -ayam tandoori kalau beli kat restoren biasa warna merah makan dgn roti nan...kalau ada resepi bagus dikumpulkan senang nak rujuk...mmg rempah ni utk terung...
tariqzaidanirah -ayam tandoori Pakistan punya mmg merah dan pedas guna paprika dan pewarna..kalau makan mmg sedap betul rasanya...buku lama simpan utk rujukan...
MamaFaMi -mmg betul tu mama....kalau gambar kat Fp org semuanya sedap....tu yg rasa nak cedok kat screen je...
Roylazim -he..he..best kan dpt colet kat skrin..
mama @nis-siap bawak rempah dari Kel ke UK..jauh terbang rempah...
rinnchan -kalau yg Pakistan/India buat mmg asli sedap ...makan dgn roti nan..kena gi jln2 India pulak K.Rinn lepas ni cari tandoori asli....
lynhassan -belum pernah cuba rempah maggi ni...boleh gi cari kat kedai ni...
Daalia-masak terung boleh pelbagaikan, terung masak sambalpun sedap....masa belajar dulu ambil aliran commerce tp selalu jugak pinjam buku SRT dari kawan2 sbb suka tengok resepi dlm buku.buku resepi ni simpan buat kenang-kenangan lagipun byk lagi resepi nya belum dicuba...
mamazieza-mamazieza jalan-jalan jamu mata ya hari ni...
ummidanish-ummidanispun guna rempah ni ya...rempah terung pertama kali cuba kebetulan kawan balik Kel. Masa balik cuti bulan Jun lalu beli rempah yg timbang atas pasar Siti Khadijah. tp kalau mak kat kg mmg suka rempah2 buatan Kel. syt ni ada jual lain2 rempah ya...boleh cari balik cuti Raya Haji ni...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net