Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 4-Dec-2007 03:54 Email | Share | Bookmark
Ketam Masak Lemak Nenas & Red Velvet Cake

 
 
 
 
 
 


Beberapa minggu lepas pergi lagi ke Pasar Jerudong ...nak cari ikan segar. Bila nampak ketam abg yg sulong terus minta dibelikan ...dia mmg suka ketam wpun tak berapa pandai nak kupas isi ketam. Oleh kerana menu hari berkenaan tak ada yg berkuah maka ketam dimasak lemak ....


Ketam masih dalam kuali baru siap dimasak....

Ketam Masak Lemak Nenas

Bahan

1 kg ketam-potong 2
*2 inci lengkuas
*2 inci kunyit hidup
*6 biji bawang merah
* 3 sudu besar cili kering yg diblended
*2 inci halia
2-3 btg serai diketok
1/2 biji nenas/ 1 tin nenas dlm tin
1 1/2 pkt santan
garam (ikut rasa),asam keping sekeping

Cara-cara

1. Semua bahan * ditumbuk/diblender sampai lumat.
2.Masukkan bahan yg ditumbuk lumat dan serai dlm periuk besar/kuali dan masukkan santan dan biarkan mendidih sekejab.
3.Masukkan ketam, asam keping, garam.
4.Kacau hingga mendidih dan masukkan nenas . kalau guna nenas dlm tin tidak perlu lama mendidih.


Ketam yg dijual di Pasar Jerudong...siap kena ikat takut ada yg kena sepit....

Red velvet cake ni copy dari Fp K.Zatidhati...tq K.Zati kongsi resepi.... . Berkenan nak mencuba kek ini sbb warnanya yg agak kemerahan dan bahannya dicampurkan coklat. Asalkan ada rasa coklat anak2 pasti suka...... . Untuk bahagian atas cupcakes sebahagiannya diletakkan buttercream...nak perabih yg dah ada dlm peti ais dan sebahagian diletakkan coklat . Yang jadi pilihan utama anak2 pasti yg ada coklat kat atas.....yg ni habis dulu... .

Bak kata k.Zati malatop.... atau tidak Red Velvet ini, terserah pada selera masing-masing....yg pasti kat rumah mmg malatop habiss sbb satu family suka......
Awal-awal lagi simpan cupcakes buat jiran sebelah sebelum kehabisan sbb beberapa hari sebelum jiran sebelah ada bagi cupcakes coklat juga utk anak2...mmg kami selalu bertukar kuih-muih.. .



RED VELVET CAKE
Sumber Fp K.Zatidhati

Bahan

A (bahan untuk diayak bersama)
250g cake flour
1 tsp baking powder
1/2 tsp garam
2 tsp koko powder

B: 240 ml buttermilk (240ml susucair + 1 tsp cuka, biarkan 10 minit)
2 tbsp pewarna merah - dicampur ke dalam buttermilk

C: 113g butter
300g gula castor
2 bj telur gred A
1 tsp vanila

D: 1 tsp cuka
1 tsp baking soda

Kaedah:
1. Pukul butter selama 2 minit.
2. Masuk gula castor, pukul lagi 3 minit.
3. Masuk telur sebiji sebiji.
4. Masuk vanila
5. Masukkan A - tepung dan buttermilk berselang seli. Mulakan dengan tepung, akhiri juga dengan tepung.
6. Dalam bekas kecil, curahkan cuka ke atas baking soda (bahan D). Habis saja buih, terus curahkan ke dalam batter.
7. Masukkan ke dalam 3 biji loyang 9". Bakar pada suhu 175g selama 30 minit.


Ada lagi gambar cup cakes..






Catatan.....
Quote:


MaDiHa -Masak lemak letak nenas mmg sedap...sampai bertambah nasi... kebetulan resepi kek velvet nak cuba dulu....lain2 resepi kek byk print buat entah bila..sbb angin baking ni sesekali je dtg...
Nur - kalau nenas buat apa2pun kita suka...cuma kalau maka gitu tu tak tahanlah masam. belum makan lagi ke Nur..laa ciannya..mailah rumah kita hidangkan ketam masak lemak dgn kek ni....
tariqzaidanirah-kebetulan ada ketam besar masa ke pasar...kalau yg kecik isi sikit sgt..mama Tariq suka pedas..kena letak byk2 cili padi.kek ni warnanya mmg merah...tak pa kalau buat pass kat sini yg tak habis tu sbb hero2 sini suka...
Eryne Jasmine -Mmg sama kali ni....ketam mmg sedap ratah....tp kalau nak ratah suka masak goreng biasa atau celup tepong cicah sos....
cek de sam -masak lemak letak nenas sikit sedap rasanya..mmg merah menyerlah warna kek ni sesuai dgn namanya...
mia miacollection-macam2 ada...menarik ni..
Sabrina n-..nasib baik husben Sab rajin nak buka isi ketam...kalau tak Sab kena jamu mata ketam dlm pinggan....
MamaFaMi -Marilah mamaFami kita makan sama2 ketam ni...tp kalau mamaFaMi masak lagi mengancam ketam ni..cc kena mekap sikit kalau tak tak laku...
Daalia -isi ketam penuh mmg sedap dan puas makan sekeluarga..ketam lauk favorit keluarga K.Daalia ya..
masriyah -betul tu Yah.mmg lambat nak ngupas isinya...kalau anak yg sulong mkn dia pandai mkn bah badan saja..yg lain2 tu mamanya kena habiskan..kalau kek kosong anak2 kurang laju menjamahnya...
azzuhry-efry -jemput jamu mata....
hajar -mmg malatop sbb family suka makan.deco cc ais krim Hajar buat lagi cun..
ct-..waduh..setahun tak makan ketam...kalau dkt dah dihulurkan sepinggan ketam ni utk Ct...
erna -betul tu erna ketam ni kalau goreng isinya kering dah tak terasa sgt isinya yg enak tu...sebut masakan emak ni..kitapun rindu jugak ni...nasib baik dah nak balik cuti..
Lee Lin -boleh aja...bak sini alamat rumah Lee Lin...
mia miacakehouse -mmg suka kek...
ida isk -masak sweet and sour ketam pun sedap..K.Ida rajin baking..nanti boleh buat ni....kita ni angin baking dtg sesekali saja...
Misliha -jemput makan sama2 K.Mis...
kakmOn - terliur jugak ketam sambal yg K.mOn masak..next time beli ketam nak cuba. cc ni main picit-picit saja tak kreatif cam k.mOn punya siap ada rama2,tu yg nak jadi anak murid k.mOn...
Bonda Rafiqin -ketam mmg sedapkan ....
kamalina -tengok kaler merah yg buat nak cuba...cepat2 Kamalina godek cc ...
nabialishad -ketam kat sini yg saiz besar macam dlm gambar sekg BND6 (RM13 lebih) dan kalau kecik sikit dpt RM9 lebih..murah jugak harganya sbb ketam segar..
alim ~ umi najla -cepat2 Alim tarik cik abg pi cari ketam...nak cepat tarik terus ke restoren...
lynnhassan-kalau goreng kunyit suka ratah saja..kat sini biasanya senang dpt ketam segar..mmg tak gatal...
jeff -masak lemak makan dgn ikan masin mmg sedap...tambah kalau ada ulam..
fazizaid - ambil tisu cepat K.Fazi...dah basah mulut tu...
mama @nis-ketam beku tak best nak masak....dah hilang rasa sedap ketam tp kalau teringin nak mkn ketam boleh beli masak lemak biar pkt2 sikit...
ct -kena soal siasat ni kat mana dpt ketam...kedai Cina kut...
Camera Tips And Tricks -berminat juga..nanti lapang kita gi tengok...
wanzee -kalau kuah lemak mmg anak2 suka tp ketam hanya yg abg saja yg pandai makan. decorate kek pakai picit2 piping bag nak bagi comel sikit...nak buat yg lain tak cukup kreatif lagi....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net