Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 17-Jan-2008 03:58 Email | Share | Bookmark
Cuti-cuti M'sia Part 2 -Trengganu Lagi.....

Syazrin dgn sepupunya Najwa
Gambar beramai2 dgn sepupu
Bbq-Mlm raya
seronoknya dpt main pasir
Syazrin dok hitung btg tebu pokok Tok Wan nya
ada pulak org buat iklan!
yg kecik menonton tv ramai2
Dah jadi cam siber cafe rumah Tok Wan
Menziarahi kubur Aki
Dah masak,jom mkn..
Abg pegang tangan sepupunya yg dah nak balik Perak
Pasar Payang,brg2 dapur di tkt bawah
Bah pakaian tkt 1
lagi bah. pakaian
Bah kain2 batik-gambar tak jelas pulak
Diluar Pasar Payang
Diluar Pasar Payang
Lagi deretan pakaian
jamu mata dgn kuih-muih
Lagi kuih-muih
jamu mata dgn kuih-muih
Semlm pagi dlm kereta semasa hantar Syafiq ke sekolah dia diam tak ada mood nak bercakap, puaslah macam2 bertanya dan bercerita dgn dia...dia buat tak layan aje.... rasanya dia risau sbb nak ke sekolah , tiba2 dia bersuara..napa tudung mama tak sama dgn baju,baju ni kan warna oren....haaaiii terkejut jugak bila pulak dia jadi pengkritik fesyen mama ni.... , mmg ni kali pertama dia komen gitu. So jawaplah yg tudung mama warna cream boleh padan dgn baju ni. Biasanya kalau pakai baju yg baru sikit dia hanya akan tanya mama nak pergi mana. Haii...anak mama ni tahu jugak pasal pakaian org perempuan rupa2nya....

Alhamdullilah hari ni Syafiq dah tak menangis bila masuk kelas, dia dah mula dpt menyesuaikan diri dgn kawan2 dan suasana kelas. Tp sebelum masuk kelas dia tanya mama akan tunggu di mana...siap tunjukkan di mana mamanya kena duduk semasa tunggu dia dlm kelas....mama tak boleh balik kena duduk situ katanya.... Cakap akan duduk di situ sepjg kelas tunggu dia,kenalah bohong sunat cikit....

Sorrylah intro tak berkaitan dgn entry sekadar nak kongsi citer terkini Syafiq. Entry hari ni adalah ttg Pasar Payang dan AidilAdha 1428 H di K.Trg yang lalu.


AidilAdha 1428 H di rumah Tok Wan K.Trengganu

Ptg raya pakat sekeluarga masak bbq utk mkn mlmnya.... .Bila dah kenyang mkn barulah rancang nak masak apa utk juadah pagi raya. Masak sama2 juadah yg mudah2 aja utk pagi raya spt laksa lemak, laksa penang, nasi kunyit/pulut kuning,kari ayam dan puding. Manakala yg dibeli danada org bagi ketupat dan tapai. Gambar juadah tak terang jadi tak dptlah nak letak di sini. Jom tengok gambar2 yg sempat diambil....



Riang ria di pagi raya bersama sepupu2 ...baju raya puasa pakai balik raya haji,janji muat lagi..



Syazrin dgn sepupunya Najwa (5 thn), mula2 tu Syazrin duduk jauh dr Najwa...jadi minta Syazrin pergi duduk sebelah Najwa....bukan sekadar duduk sebelah, Syazrin terus pegang Najwa...



Bbq petang raya-ayam,ikan,udang dan sotong.Yg lupa nak ambil gambar, ikan bakar tomyam,kerang rebus dan sosej bakar .


Anak2 dibawa menziarahi kubur aruah Aki,atok mereka...


Jalan-jalan Pasar Payang

Biasanya kalau balik K.Trg mmg tak lepas peluang pergi Pasar Payang, selain cari sikit2 barang utk dibawa balik...suka cuci mata dgn pelbagai brg kat pasar terutama bahagian batik, pakaian ,kuih-muih dan peralatan dapur. Masa pergi hari tu tak ramai org kat pasar sbb bukan hari cuti,jadi seronok sikit jln2 . Kalau beli brg di Pasar Payang ni kena pandai tawar-menawar,kalau boleh cakap loghat Trg atau Kelantan yg pekat lagilah dpt murah...tp kita bahasa Trg belum mahir sgt,sikit2 bolehlah... Satu lagi ronda2 dulu bandingkan harga brg sbb kadang beza beberapa ringgit utk brg2 yg dijual.




Byknya kuih akok...susun jadi macam bunga... Dlm plastik berbungkus tu dodol dlm daun .



Ketupat goreng , ketupas rebus,roti paung,wajik,baulu, kuih puteri ayu..macam2lah ada....semua nampak sedap...rasa nak borong semua.... Tak menang tangan makcik ni sorang2 menjual semua kuih-muih...



Byk tudung2 berlian dan baju batik kelawar dok tergantung......




Pemandangan luar Pasar Payang....pasar baru kat depan tu belum buka lagi..

Catatan.....
Quote:


MaDiHa -akok mmg sedapkan..buat bbq ramai dgn keluarga baru seronok sbb sambil bakar sambil bersembang..sekejap je rasa dah siap bakar. Dungun ke KT jauh jugak tu...kalau nak pergi kena buat trip khas ke Kt baru puas hati ronda2..
Haniss -beli brg2 dapur cam rempah dll...kalau dah sampai KT mmg rugi tak singgah Pasar Payang...
penyulawa-aduiii K.Anim...ni betul2 rindu Trg sampai pjg sekali taip u nya.... sypun nengok pulut akak macam nak ambil senduk ceduk pulut kuning tu...
mummy jam -sy kalau kat Pasar tu byk berkenan tp cuci mata aje. telur penyu mmg susah nak dpt skrg...
mamasoulha -Pasar Siti Khadijah pun best jugak...mmg byk kuih dan lauk pauk...semua sedap2 belaka..tp balik hari tu tak sempat pergi pasar Siti Khadijah sbb balik masa waktu hari raya....
HANIM -waduh2...siap nyanyi lagu Trg kite..... mmg Trg skrg byk tempat menarik.. lambat lagi nak balik Trg,kalau tidak boleh pakat ramai2 naik bot....
psst, tunggu gak org Perak muncul kat Fp ni...harap Hanim&family sihat walafiat..Bila nak jln Brunei..
Hajar -Kalau dlm Pasar Payang mmg tak byk perubahan tp kws luar mmg byk tempat2 baru dibuat..lebih cantik dan selesa..
masriyah-sypun suka dodol bungkus daun tu..wangi daun pinang ya..he..he baru tahu daun apa.hari tu beli juga utk bawak balik sini...
rani -cousin mmg semua cinonet..abg sulong yg paling tua....Syazrin pula suka kwn dgn sepupunya yg besar...
jeff-mmg belum sampai tahap KL...area pasar ni mmg selalu jammed sbb tumpuan ramai,nak parkingpun susah...
MamaFaMi-kuih akok tak cunpun tak apa asalkan sedap...sy buat akok lagi tak cun...
lynnhassan-10 thn lepas..dah lama tu tp kws dlm pasar tak byk beza, kws luar je ada perubahan. Bbq buat ramai2 syok bakar guna arang..sambil bbq, sambil borak tp kalau mkn di rumah mmg masuk oven, senang ...
mama @nis-2 citer dlm 1 entry....tp dua2 kisah kat Trg...
ida isk-dodol tu mmg sedap. alaa k.Ida balik hari tu lupa nak cari Ais kerim goreng kat Batu Buruk tu...
Lee Lin -mkn bakar2 ramai2 lagi seronok...
Roylazim -mmg berpinar nengok macam2 kuih yg dijual...byk jugak yg kuih yg sy tak tahu nama..ingatkan nak ambil gambar je..last2 beli jugak 3-4 jenis kuih...
zuhri -ruginya dpt sampai Trg tak ke Pasar Payang...kalau tak byk boleh borong tu...
Eryne Jasmine -skrg ni nak ke Trg dah senang ikut LPT...ada rezki tu sampailah nanti. Eryne..nanti dah hilang alahan..baru ada selera nak mkn..masa tu semua terliur nanti...
tariqzaidanirah-mmg puas hati balik sbb cuti pjg...byk tempat sempat pergi...
Nur-mungkin kut Nur...tp suka jugak sesekali anak2 bagi pendapat ttg pakaian kita.pandai anak Nur cakap seksi pakai warna merah...tandanya dia prihatin ttg fesyen mamanya pakai...
Syazrin kalau bergambar mmg sporting habis..suruh duduk sebelah langsung pegang terus....
kamalina -tu pertama kali dia kritik...terkejut juga..Pandailah Haziq cakap kena pergi spa.. kecik2 dah tahu spa... dia sayangkan mamanya ni sbb tu nak tengok mamanya sentiasa cantik. ...
maklang-dah lama tu Mak Lang ke Trg....dlm Pasar masih sama tp kws sekitar dah byk berubah.kat bah kain mmg meroyan dibuatnya..kelabu mata pun ada jugak nengok tudung belian2 lip lap dan kelawar bergantungan....
cek de sam-tataplah gambar2 ni sbg penawar rindu....
Abah Along -itulah dah besar nangis lagi nak ke sek..sampai mamanya kena masuk balik tadika...
kak pah -kalau buat bbq bersama2 keluarga mmg seronok sekejap saja yg dibakar habis...ketupat palas mmg favorit sy mkn gitupun dah sedap tp dpt cicah rendang dan kari lagilah sedap..
fazizaid - masa kecik2 dulu mmg suka gigit tebu..
k.mOn - sila sila k.mOn jamu mata...mmg lepas geram masa raya, pagi2 pun dah pulun sup gear box... dodol bungkus daun tu beli kat Pasar Payang,Trg...kat tempat lain mmg tak ada. nak buat, tak sempatlah k.mOn nak cari senduk kayu buat kacau dodol.... maklumlah cuti sakan. Dodol letak labu..belum pernah cuba lagi tu....



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net