Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 24-Jan-2008 12:25 Email | Share | Bookmark
Laksa Trengganu Dan Cuti2 M'sia Part 4-Kuala Lumpur

Dah senja baru tiba KL
KLCC
Tmn KLCC
Dlm KLCC
dlm bilik penginapan-seronok mrk
laksa nyonya di Laksa Shack KLCC
Nasi Beriani food court KLCC
Di KLCC
Dpn hotel penginapan
Tmn KLCC
Syazrin sorang naik kereta
tmn KLCC
ramai naik kereta mainan
ramai naik kereta mainan
Mandi di kolam tmn KLCC
Hotel penginapan
view dr hotel Cititel Mid valley


Laksa Trg ni dah beberapa kali mkn tp belum rajin nak masak sendiri hinggalah balik cuti tempoh hari, semasa pergi pasar Payang terjumpa kedai jual rempah laksa Trg....beli sedikit rempahnya utk dicuba. Apalagi bila balik sini buatlah laksa Trengganu pada minggu lepas...

KUAH LAKSA TERENGGANU
Sumber: Aishah's FotoPage.Tq Aishah..

Bahannya
2 s/b lada giling
1 ulas bawang putih ]
1 biji bawang besar ]
1 inchi lengkuas ] mesin halus
3/4 inchi halia ]
1/5 inchi kunyit ]
1 1/2 s/b rempah @ 2 s/b rempah laksa @ 2 s/b rempah gulai bunga rose
4 ekor ikan kembong saiz sederhana ] direbus @ dipanggang dan ditumbuk
1 1/2 tin santan pekat
1 s/k kerisik
2 s/b udang kering ] tumbuk
1 keping asam keping
sedikit belacan/kuib bilis
sedikit gula melaka dan garam secukupnya

Cara
1. Masak santan pekat sehingga pecah minyak
2. Masukkan lada giling dan bahan mesin. Biar sehingga naik bau
3. Masukkan udang kering, gula melaka, asam keping, belacan,ikan dan air secukupnya
4. Biar mendidih dan menjadi pekat
5. Hidang bersama ulam-ulaman, limau nipis, sambal lada(lada giling+sedikit belacan) dan laksa beras.

Bahan Ulaman [hiris halus]
bunga kantan,kacang panjang,taugeh,kubis,timun,daun kemangi/selasih/kesum




Cuti2 M'sia Part 4-Kuala Lumpur

Selepas turun dari Bukit Tinggi terus ke Kuala Lumpur.Ni kira kali kedua ke KL sepjg cuti tempoh hari sbb sebelum cuti raya Haji dah pergi ke KL on the way balik ke Trg. Masa ke KL sebelum raya tu kami sekeluarga bersama2 BIL sekeluarga dari Perak menginap di hotel berdekatan dgn KLCC...ambil peluang jln2 dlm KLCC dan bawa anak2 ke Tmn KLCC mandi-manda ke esokkan paginya.
Kali kedua tu selepas dinner rumah SIL, kami menginap di Cititel Hotel Midvalley sbb rancang nak ronda2 Midvalley. Penginapan kali ni ditaja oleh BIL yg sama2 dgn kami pd cuti mula2 di KL , terima kasih daun keladi....ada peluang sudi-sudilah taja lagi.. balik bila2 masa nanti boleh kita plan sama2 cuti di KL lagi.Lepas KL kami ke Shah Alam sekejap dan terus ke Kelang rumah adik pula.


Baru tiba di KL , dahpun waktu senja


Anak2 dan sepupu mereka bergambar depan hotel penginapan sebelum ke tmn KLCC


Dalam KLCC ....


View KL dr bilik penginapan Cititel hotel..gambar tak jelas sbb ambil dr tingkap kaca bilik hotel...



Syazrin dan Syakim bergambar di main entrance Cititel Hotel Midvalley...ada saljilah...




***Fp masih ada problem...dah 2 hari macam ni... tak larat dah nak cuba lagi... jadi gambar2 lain yg tak dpt upload hari tu guna photobucket aja...

Catatan.....
Quote:


jeff-Gambar twin tower ni ambil dari dlm kereta masa pusing2 cari hotel...betul tu tak sah ke KL kalau tak ambik gambar KLCC sbg kenangan....
zai-tak sempat pergi sebelah utara...maybe next trip..
Hajar -ambil peluang jln2 KL sesekali balik cuti,sambil window shopping. Hajar pernah dok KL ya.. pernah gak dok KL kejap masa lepas study dulu2..
Roylazim-entry cuti yg basi...dah hujung minggu boleh cuti2 keluarga ....
BajuRenang-bagus ada baju renang utk wanita bertudung...
MaDiHa-mula2 tak plan bila nak turun KL...nanti next time kita gi jln2 sampai PJ ya...bolehlah dating dgn MaDiHa....
tariqzaidanirah-laksa Trg mmg guna rempah laksa atau rempah ros tp laksa Kel yg kuah putih tak payah guna rempah, paling ringkas bhnnya..balik next yr mamatariq boleh ronda sakan KLCC pula.....
nabialishad -nabialishad dok Selayang ke...nostalgia ni sbb pernah dok sana masa kecik2 dulu dgn parent....
kamalina-mmg plan nak cuti2 M'sia sbb cuti pjg...biasa balik seminggu saja tak sempat nak ronda..mama dan abahnya pemalulah, asyik nyorok belakang kamera... mmg boring tul kadang nunggu nak upload gambar...
Haniss-anak2 mmg seronok dpt jln2 apatah sambil2 jumpa cousin mereka.. . gambar laksa lambat keluar,Fp mogok kut...
mamaella-mmg menarik view dr hotel ni..senang juga nak shopping...
masriyah -betul tu Yah balik sesekali ambil peluang jln2 kebetulan cuti pun pjg...
Lee Lin -napa ngacau...
Daalia-gambar ni ambil dari kereta kebetulan keretapun perlahan sbb nak cari hotel dan satu lagi tu ambil dr Tmn KLCC. cousins anak2pun bercuti di KL sama2 tu yg seronok mereka ramai2..sewa hotel apt jadi seronok sakan mereka dpt main..habis katil mereka lompat..tu yg tertonggeng2 Syazrin...
fazizaid -kuahnya mmg lebih kurang laksa Johor cuma beza dr segi rempah....rasa kuah lebih kurang sama....
rani-kuah laksam putih simple bahan2nya..tak letak rempah...
unnamed-jemput mkn...
Nur-betul tu Nur, saya penggemar laksa...jenis yg berkuah..kebetulan keluargapun suka.sambal ni kalau lebih boleh mkn dgn nasi.setakat ambil gambar makanan dgn keluarga sikit2 bolehlah...nak jadi photographer tu dlm angan2 kut Nur..tak pandailah lagi....
MamaFaMi -kalau dok rumah masa cuti tak boleh panggil holiday...ni yg berjln2 sakan...
Ida Natrah-K.ida pasti selalu mkn laksa Trg ni tp susah jugak nak jumpa org jual.. anak2 suka dpt jln2...
ed-biasa buat laksa lemak tukar selera buat laksa Trg pula..mmg seronok cuti2 bawak anak2 jln2...
WanZee-sayapun dah lama tak mkn sbb kalau balik Trg pun suasah nak jumpa org jual laksa Trg...
kakmOn -bawak mai mangkuk tingkat pink tu..nak bubuh laksa ni... semlm k.mOn tak nampak sbb kuahnya belum masak,masih jerang atas cooker....
mummy jam-belum pernah cuba laksa S'pore..ada letak kerang..sedap ni...
ida isk-yg adik kalau bergambar kena suruh senyum baru senyum...
Kak Leen-Waalaikummusalam k.leen,dlm sibuk2 tugasan harian sempat jugak k.leen buka rumah baru,..semoga k.Leen sentiasa rajin berkongsi menu2 dari kedua2 dapur K.leen...tunggu laksa Penang K.Leen..boleh jamu mata...
soulha-betul tu soulha, laksa Trg guna rempah laksa atau ros..bab2 makanan yg best2 dan byk mmg buat kita rindu kat M'sia.....
Daalia-nak bergambar dgn salji tak dpt..bergambar dgn salji kapas aja...
re;Izzaz ada ciri2 jadi jejaka idaman ramai kelak..mmg poning k.Daalia nanti...
boxhousestudio-K.Tun mari jln2 ni...nanti saya masak2... dapur K.Tun pun sedap jugak...tiap2 hari ada aja K.Tun baking..rajin sungguh....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net