Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 15-Feb-2008 09:34 Email | Share | Bookmark
Nasi Udang Nenas dan Cuti2 M'sia Part 5-Pantai Klebang Melaka

Syazrin tunggang kuda
mamat mana ni
Senja di Pantai Klebang
Mana satu kuda nak naik ni
Pantai Klebang
Dok fikir nak naik ke tidak
Seronoknya
Tmn permainan Pantai Klebang
 
 
 
 


Bila tengok resepi nasi udang nenas di Fp Fifi fad terus ingin mencuba... kerana kebetulan semua bahan ada di rumah. Nasi ini ada sedikit kelainan kerana letak perencah tomyam. "Sedap rasa nasi ini"....husben cakap....puas hati masak bila ada org pujikan.... . Nanti boleh masak lagi... . Tq Fifi fad kerna sudi kongsi resepi.
Menu sampingan yg turut dimasak ialah kari ayam dan jelatah. Tp tak puas hati dgn kari ayam ni nampak macam ayam masak kuning pulak ... ... kuahnya tak berapa merah... . Rempah kari yg digunakan ni baru pertama kali beli. Tak berapa merah rempahnya wpun guna sukatan biasa,nak letak byk takut pedas pulak,nanti anak2 tak dpt makan...jadi hasilnya kari nampak tak macam kari ..... . Lupakan dulu soal kari...kita layan resepi nasi udang nenas ni.....

Nasi Udang Nenas Kak Yong
Sumber ; Fp Fifi fad


[b]Bahan;[/b]
1 bawang besar potong dadu
3 bawang putih potong dadu
3 cawan beras
1 peket perencah adabi tomyam (kiub pun boley-tapi kena cairkan dulu)
1 batang serai dititik
1 1/2cawan udang kertas buang kulit
11/2 cawan nenas potong dadu (nenas dalam tin)
2 sudu besar marjerin (or butter or minyak biasa)untuk menumis
4 biji cili merah hiris - fifi fad ganti dgn cabai melaka
sedikit serbuk kunyit
sedikit garam (ikut rasa)

Cara:
1. basuh beras dan toskan
2. tumis bawang till naik bau
3. masukkan perencah tomyam n serai, kacau rata till naik bau
4. masuk nenas, garam, kunyit kacau kejap 1-2 mins
5. masukkan air tutup periuk,biarkan air mendidih,
6. bila dah mendidih masukkan beras, tutup periuk
7. bila air nasi dah agak kering, masukkan udang n cili merah then
tutup periuk, kecilkan api. bila nasi dah masak, tutup api.
hidang kan dengan bawang goreng n daun sup.








Cuti-cuti Malaysia Part 5- Pantai Klebang

Sambung balik entry cuti2 Malaysia, masih di Melaka ni...belum habis lagi....hari tu rehat jap... .Kali ni bawa anak-anak ke Pantai Klebang pula. Masa pergi tu hari dah lewat ptg tp masih ramai org. Tanya anak2 nak naik kuda ke tidak...semua cakap tak nak kecuali Syakim anak no 2. Syazrin pun tak nak naik pada mulanya.Tapi bila dah diangkat duduk atas kuda....seronok pulak dia. Dah habis satu pusingan kuda tu pusing di tepi pantai , Syazrin tak nak turun dari kuda...nak naik lagi.... .Nangis2 pula ... kenalah pujuk dia, ajak main di tempat permainan kanak2...nasib baik makan pujuk....


Senja di Pantai Klebang.....



Semua pakai baju merah....suka betul mamanya pakaikan mereka dgn baju merah..


Pertama kali Syazrin naik kuda,seronok dia...


Anak-anak posing dgn Mat Clown....

Quote:


Dah habis naik pentas terima hadiah...kena tag pulak.... ,bukan 1 tag tp 3 tag...tu yg berasap telinga dibuatnya...bukan panas pedas tp panas kena 3 tag... .Tp letak 2 tag yg senang dulu...satu lagi dlm next entry sbb pjg soalannya....

1. Palestine Tag utk semua oleh Dayang

Kepada sesiapa adik kakak kita yang melayari link ini,tag ini di tujukan pada semua,harap melekatkan nya pada blog,boleh pilih tag yang mana suka.website,space web anda semua.
marilah kita berdoa semoga Allah mencucuri rahmat roh mereka,kuat kan semangat kepada saudara Islam kita di Palestine.
semoga Doa kita di makbulkan Allah swt.doa adalah kekuatan bagi umat Islam.amin.

Tag pilihan spt di bawah;


2. Friendship Meme dari Princess Haryati



*Anger is only one letter short of danger
If someone betrays you once, it is his fault;
If he betrays you twice, it is your fault.
Great minds discuss ideas;
Average minds discuss events;
Small minds discuss people.
He, who loses money, loses much;
He, who loses a friend, loses much more;
He, who loses faith, loses all.
Beautiful young people are accidents of nature,
But beautiful old people are works of art.
Learn from the mistakes of others
You can’t live long enough to make them all yourself.
Friends, you and me…
You brought another friend…
And then there were 3…
We started our group…
Our circle of friends…
And like that circle…
There is no beginning or end…
Yesterday is history.
Tomorrow is mystery.
Today is a gift.*


**************

So now, let’s see how many circle’s of friends we can make by simply adding your link on this Friendship Meme!

1-Catsy Carpe Diem, 2- Catsy Downloads, 3-Out of the Blue, 4- A Day to Savor and Relish 5- A Piece of Idea 6- Write Shy 7- Stupid Wise 8- onlinememorylane 9- See Me For What You Will 10- Michelle’s Small World 11. Chez Francine 12. Cronaca13. Le bric à brac de Cherie 14- Life 15- Hanna 16-AngrianiWorld 17- http://umi-e.blogspot.com 18- http://bahandapur.blogspot.com 19- http://tiffinbiru.blogspot.com 20 - http://sudipkayu.blogspot.com 21- Princess Haryati .22 Mamasya

Seterusnya Tag Friendship Meme ni nak pass pada 1.Mak Lang , 2.MaDiHa dan 3.Rahaniss , jgn marah ya Mak Lang, MaDiHa dan Haniss. Ni saya bagi hadiah bear sorang satu...jgn lupa bawak balik rumah ya...




....
Quote:

hanieliza-Memang akan masak utk K.Liza, asalkan K.liza sudi bertandang ke rumah... . Tp kat sini nasi yg paling glamur nasi katok.Tag K.Liza baru aja jwp kat atas tu..
Nur-Betul tu kalau dok dkt boleh kita jumpa..nanti jamu Nur dgn nasi ni dan kalau terbau Nur masak sedap2. .laju je nyeberang tambak tu ke rumah Nur...
ariananurkasih-Bila2 masa K.Jun balik Melaka boleh jln2 pantai klebang ni ambil gambar..ramai juga org. Boleh Kasih naik kuda...
kak jie jie-Dpt hadiah laju je gantung,dpt tag lambat sikit nak menjawapnya..nasib baik K.jie ckp awal2,kalau tidak mmg nak tag k.Jie ni....
zai Kulim-Hai Zai...dah pergi lawat rumah Zai..macam2 gambar ada...
ctnik-kena cari kuda tu ...naik posing sekali..
isa -tq kongsi info..boleh cuba..
rinnchan -mmg dia seronok sampai tak nak turun....
KakLeen-Alaa lupa lah...next time ajak K.leen sekali ok.. Ke Melaka ni cuti bulan Dec lalu..lambar update dlm Fp. Sorry goda K.Leen dgn udang ni,kena bersabar ya K.leen kalau tak boleh mkn..kesihatan lebih pentingkan...
MamaFaMi-Terliur Fifi hidang nasi udang..apalagi terus masak ...
arina athirah -mmg murah charmeuse silk..cantik2..
mamaella-cup..cup..Mamaella org Klebang ya.sayapun suka mkn tepi pantai tu.Selamat balik kg buat Mamaella sekeluarga...
masriyah -sedap juga rasanya Yah..ada kelainan sbb letak perencah tomyam. Semoga Yah cepat semboh...rajin2 mkn ubat ya...
boxhousestudio-lepas musim terima hadiah...terima tag pulak...
jeff-Anak2 dpt peluang naik kuda..seronok betul mereka..
Dayang-Dyg suka nasi goreng nenas ya...pernah lihat resepi nasi goreng nenas tp belum pernah mencuba..
Ana -ada rempah siap dijual..belum jumpa kat sini.boleh ni cuba tambah cili kisar bila buat lagi..
Abah Along-Nenas kalau ada dlm makanan boleh membuka selera kan Abah Alaong. Syazrin ni mula2 muka suspen, lepas tu dah tak nak turun kuda pulak...
hijanahhafiizhsakura -mmg Syazrin seronok betul dpt naik kuda wpun pertama kali. Nanti gi tengok perfum tu..
fifi fad -mmg sedap nasi udang Fifi...tq sharing this recipe..
Sabrina-Aduhai Sab..kalau kena puji lepas tu kiss. nanti hari2 mahu masak lauk sedap ni.... .Seronok jugak ada tag dan award boleh meriahkan lagi Fp....
luxurybatik-dah tengok kain batik tu cantik...
fazizaid -bagi meriah sikit K.Fazi...biar selera mkn..
Daalia-K.Daalia pernah dok Klebang ya dulu2...tp skrg tempat ni dah byk gerai2 mkn kan...selain tmn permainan dan org pun ramai berkunjung. Mat Badut ni tiba2 je dtg interfrem...
kamalina-pagi dah lapar kena cepat2 masak ni.... .Syazrin ni mula2 tak nak naik..bila dah naik tak turun pulak...nasib baiklah tak dipeluk kemas erat kuda tu kalau tak haru nak kena tarik ...
lieya_latif-saja nak goda lieya pagi2 ni.utk lieya bukan sepinggan akak hantar, dgn periuk sekali akak bagi Lieya... ada rupa nasi goreng ya tp nasi ni masaknya mcm nasi beriani.bestnya rumah kat pantai ,boleh selalu ke pantai tengok pemandangan. Betul tu nasib baik naik kuda..kalau lembu mau dikejarnya anak2 akak yg berbaju merah semuanya...
zeti-sila cuba Zeti..ada kelainan sbb letak tomyam..
yong*ibu Chempaka -jemput mkn Yong,nasi dah terhidang ni...
cek de sam-nasi ni sedap Cek De..tak rugi mencuba..
Yati-sama2 Yati, resepi ni pun copy dari Fp Fifi.selamat mencuba...
Roylazim-masa pergi tu dah lewat jadi tak ada org main air..
Mummy Irdina&Arissa-mmg seronok mereka naik kuda,hingga tak nak turun...
srsfeqah-akakpun dah lama tak jengok rumah srsfeqah. mmg enak nasi udang ni,macam srsfeqah cakap ada kombinasi pelbagai rasa.Jelatah ni macam rojak sbb letak kacang dan sos kicap+tomato.... .


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net