Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 18-Feb-2008 14:10 Email | Share | Bookmark
Pandan Kaya Butter Cake

 
 
 


Setakat ini dah 3 resepi kek pandan yg pelbagai versi diprint...bila print simpan aja dlm fail, buatnya tidak jugak... . Tapi bila tengok Nur buat kek pandan mulalah semangat nak buat...printlah resepi kek pandan dari Fp Nur..resepi ke 4 kek pandan... . Sebelum lebih byk resepi kek pandan ni diprint dan simpan...maka semalam tekadlah buat juga kek pandan. Ada baki buttercream hari tu,tempeklah atas kek pandan ni,biar nampak berseri2 sikit...

Pandan Kaya Butter Cake ~ Yochana
Sumber Fp - Nurfikas.Tq Nur kongsi resepi...

Ingredients:

250 gm butter
200 gm sugar
1 tbsp. kaya
6 nos. eggs
300 gm cake flour
1 tsp. baking powder
200 coconut milk
1/4 tsp salt
3 tbsp. milk powder (I used condensed milk)
1 tsp. pandan paste
a drop of green colouring

Method:

1. Cream butter and sugar till creamy. Add in kaya.
2. Add in egg one at a time and make sure its properly mixed before adding in another egg.
3. Pour in coconut milk and salt slowly and if it cuddles, put in some flour.
4. Add in pandan paste and some green colouring.
5. Fold in cake flour, milk powder and baking powder. Pour into a 7" square tray and bake at 175c for about 60 mins.- bakar 45 min sbb guna loyang lebar



Menu lunch...
Ni pula menu lunch hari Sabtu lepas....kebetulan masa pergi kedai dkt rumah ada dijual lada hijau besar apa lagi beli dan terus buat solok lada. Lain2 menu sup tulang,ikan kering (ikan bulu ayam rasa nama ikan ni , sedap goreng garing ) dan ikan siakap goreng tomato.




Fp buat hal lagi...tak dpt upload gambar... akan cuba lagi esok..oh ya tag pun akan update esok...dah ngantuk ni,nak titun dulu...

Alahai hari nipun Fp masih belum ok...tak dpt nak upload byk gambar.Letak dulu gambar Syazrin yg dah lama diambil...





Quote:
Tag 38 soalan ni sebenarnya dah dpt lama dari Mallan di Aussie..sorry byk2 Mallan lambat balas tag, kemudian oleh Ct Nik di UK dan oleh K.Liza sifu masak dr Trg. Sebelum lebih ramai org tag..lebih baik jawap dulu....

1.Name one person who made you laugh last night? My youngest son..Syazrin
2.What were you doing at 0800? Hantar Syafiq ke sekolah
3. What were you doing 30 minutes ago? Breakfast
4. What happened to you in 2006? Pindah ke Brunei Jun 2006
5. What was the last thing you said out loud? Jgn gaduh...main elok2 !
6. How many beverages did you have today? only one during breakfast
7.What color is your hairbrush? Blue
8. What was the last thing you paid for? Barangan runcit
9. Where were you last night? At home with my family,jarang keluar mlm
10. What color is your front door? Dark brown
11. Where do you keep your change? biasa dlm purse aja
12.What's the weather like today? Hujan jap..panas jap.tak menentu
13. What's the best ice-cream flavor? Chocolate
14. What excites you? Pergi bercuti tak kira dekat atau jauh
15. Do you want to cut your hair ? No
16. Are you over the age of 25? Yes
17. Do you talk a lot? Bergantung pd keadaan..
18. Do you watch the O.C? Rancangan apa tu..
19. Do you know anyone named Steven? No
20. Do you make up your own words? Seingat tak pernah
21. Are you a jealous person? Adalah sikit..cemburu tanda sayangkan..
22. Name a friend whose name starts with the letter ' A '? Ana ada, Ani pun ada
23. Name a friend whose name stars with the letter ' K '? Kamalina...kawan siber..
24. Who's the first person on your received call list? Husben
25. What does the last text message your received say? sms dr husben; tak balik lunch..
26. Do you chew on your straw? tak ada kerja nak chew straw
27. Do you have curly hair? no
28. Where's the next place you're going to? Dapur masak lunch
29. Who's the rudest person in life? tak ingat..
30. What was the last thing you ate? sarapan pagi tadi..pulut dgn ikan masin..
31. Will you get married in the future? no
32. What's the best movie you've seen in the past 2 weeks? Are we there yet..citer kat movie channel
33. Is there anyone you like right now? my family dan friends
34. When was the last time you did the last wishes? this morning
35. Are you currently depressed? No
36. Did you cry today? No
37. Why did you answer and post ni? Dah 3 org tag..so jwp sebelum lagi ramai tag
38. Tag 5 people who would do this survey.Nobody...selamat semuanya..


Quote:

boxhousestudio -nampak tak comot ke k.Tun, saya perasan masih comot lagi. beberapa kali juga sapu bc atas kek ni nak bagi rata...
KakLeen-betul tu K.Leen mmg dah ngantuk dan bengang Fp buat hal..dah tak nampak sapa2pun yg lalu sebelah.. .nanti nak cuba ikan bulu ayam celup tpg,hidangan yg K.leen sebut ni mmg kena jugak dgn selera saya..kalau mkn mmg tak toleh kiri kanan dah...
Dayang-ikan ni di S'wak panggil ikan gonjeng ya..baru tahu. nasi beras huma belum pernah mkn tp ada org jual kat sini....
mama @nis-boleh cuba mama @nis kek ni..sedap jugak rasanya.kaya tu letak sedikit aja dlm adunan...
jeff-sup daging dan ikan masin pembuka selera...
ctnik-kalau dkt dgn Ct boleh hulur sepiring solok lada..
MamaFaMi-ada ikan masin dan sup mmg menyelerakan mkn nasi...
Mummy Irdina&Arissa-solok lada mmg sedap mkn terutama kalau guna lada hijau yg besar,Mummy Irdina&Arissa org kelate ke ...
lieya_latif-nak mendeco kek buat bunga2 guna buttercream tak pandai,habis dah idea guna baki buah cherry yg ada dlm peti ais..
tariqzaidanirah -betul tu mama Irah , kalau anak2 sakit kita ingin gantikan kereka. tak sanggup lihat mereka menangis dan menanggung kesakitannya. satu dugaan...semoga Irah cepat sembuh...
kak jie jie-kalau k.jie nak tahu,ikan bulu ayam tu beli kat pasar masa di Melaka bawak stok ke sini...sedap apatah lagi ikan tu baru.apa kata kita tukar kek ni dg apam K.jie boleh tak... .mmg semua selamat dr tag...
umi-kal-kalau sup tu,anak yg sulong paling suka,kdg2 di mkn saja2 tanpa nasi. kek pandan letak sikit make-up,maklumlah nak posing dlm Fp...
soulha,cairo-samalah kita Sue,kalau dkt tak malu jugak mintak kuih talam Sue tu..favorit..
Daalia -kek ni utk mkn2 keluarga,kebetulan ada stok ceri dlm peti ais,hiaslah sikit. Syazrin sejak abg Syafiqnya ke tadika mmg mamanya jadi kawan selain dr spiderman ni.. .
mallan-sama2 Mallan,sorry byk2 sbb lambat balas tag ni..
aima-Salam perkenalan buat Aima dan tq kerna sudi singgah di sini. resepi byk dari kawan2 utk dikongsi bersama...
unnamed -jemput mkn..
ida isk -sayapun kali pertama cuba buat kek ni..
penyulawa-masak buat kek ni nasib baik warna hijau cukup2 setitik spt resepi...dah habis warna hijau kat rumah. tq K.Anim kongsi resepi tu..nanti ada udang boleh cuba..
mamaella-rasanya mmg orait mamaella..anak2pun mkn tp hias cho rice kat atas ganti buah ceri..
masriyah -kebetulan pokok pandan mmg byk kat rumah,jadi cuba resepi dr Fp Nur ni..kalau dkt mmg ajak Yah mkn sekali lunch..
fifi fad-hias sikit2 nak bagi comel kek ni...
kamalina - sbb tu tag taq sapa2..sbb nak minta org sayang.. .wpun tak pernah bersua dgn Kamalina tp dah anggap macam sahabat.kalau Kamalina deco lagi cun ni sbb dah gi kelas ..
Roylazim-k.Roy pun dah cuba...betul tu sedap rasanya..
Nur -baking kek pandan ni sbb berkenan Nur tayang kat Fp hari tu.baru jengah rumah Auntie Yochana,mmg byk resepi yg sedap di situ. Nur tak sampai lagi kek mangkuk sup yg hantar hari tu..ke salah alamat...
mummy jam -letak ceri ni sbb nak habiskan buah ceri yg lama dah beli sampaikan ceri tu ada yg dah terpenyek dan pecah lama simpan..
zuhri-aduss siap bawak tulang dari kb bawak balik S.Alam tp mmg senangkan nak cari tulang kat Kelate..
Nur-mmg nampaknya kita berselisih..Nur ikut 1 st link kut..sy ikut 2 nd link ke rumah Nur.. .tp komen kat Fp tu mmg kdg2 hilang komen wpun dah submit,tup2 muncul balik balik ada org lain komen selepas tu..betul2 tak faham.laksa yong tau foo baru pertama kali dengar tp laksa nur letak udang nampak sedap. kalau laksa..yg abg suka laksa kuah lemak. ..
zai Kulim-dah letak bontot malas nak angkat balik tu yg tak tahan apatah lagi mkn dgn kwn2 kan..
Sabrina-mkn nasi ada ikan kering dan sup mmg enak, kuih tu betul kata Sab kek tu buat minum ptg.. .


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net