Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 14-May-2008 01:42 Email | Share | Bookmark
Ayam Palembang, Jagung Kukus & Tag lagi!

Jagung tgh kukus
dah masak
 
 
 


Walaupun tak pernah sampai ke Palembang tapi kepingin nak cuba cam na rasa ayam Palembang ni.... Resepinya bukan ambil di Palembang tp diterbangkan jauh nun dari dapur Fp Yulina di Birmingham,UK.

Resepi asal Yulina tak ada sukatan berapa byk bahan yg digunakan. Maka sukatan bahan2 yg ditulis tu ikut masa masak tempoh hari. Nanti Yulina cakap ya betul ke tidak sukatannya itu..
Ayam Palembang ni sedap rasanya sbb letak serai dan daun kari.Manakala bahan2nya pun mudah. Tak rugi mencuba...

Ayam Palembang
Sumber ; Fp Yulina, Tq Ina..
bahan
Ayam digoreng dgn kunyit & garam - 10 ketul ayam
Cili kering~ - 2 sudu besar cili kering dah blender
Bawang merah ~ - 5 ulas
Bawang putih~ - 3 ulas
Halia~ - 2 inci
serai~ - 2 btg
Kicap - 3-5 sudu kicap cair+ 1 sudu sos tiram(menurut Yulina kalau ayam ni nak nampak lagi gelap, tambahkan kicap)
santan - 1 pkt santan debu(jadikan sederhana pekat)
daun kari - 6-7 helai daun kari
Asam jawa -1/2 cawan kecil
garam
gula

Cara;
Bland semua yang bertanda ~dah garing masukan ayam,gaul ...lepas tu masukkan kicap,gula dan garam.Masukkan air asam jawa daun kari dan santan.didihkan sehingga pekat.

*Ni komen dari Yulina.... *
Quote:
Mamasya dah betula tu resepinya...nampak mengancam betul ayam tu,kalau nak nampak lagi gelap tambahkan sikit lagi kicapnya...Mama dah musim durian ke kat sana nak sikit boleh tak? Wed 14-May-2008 09:58 Posted by:yullina




Jagung Kukus



Manakala jagung kukus ni buat beberapa minggu lepas tp baru update. Kami sekeluarga cukup suka makan jagung...rasanya ramai yg suka jagungkan.
Kebetulan masa balik dari pasar tengok org jual jagung mentah di tepi jalan. Byk juga setandan yg dijual dlm 15 ketui. Semuanya dikukus...bila masak masa panas2 tu disapu dgn butter dan garam....sedap makan...

Quote:
Tag 7 facts about yourself .....
The rules:
1. Link to your tagger and post these rules on your blog.
2. Share 7 facts about yourself on your blog, some random, some weird.
3. Tag 7 people at the end of your post by leaving their names as well as links to their blogs.
4. Let them know they are tagged by leaving a comment on their blog
Aduhai sampai 4 org tembak kita dgn tag ni... opss tambah lagi satu terbaru jadi 5 semuanya... .Sebelum lebih ramai menghala peluru tag ke sini lebih baik jawap cepat2... . Sebelum lupa ni penembak2 nya adalah ; Dayang Kek Lapis;http://dayangkek.blogspot.com/, Shima , Intan Suraya,Zai Aziz dan Aimah ...

7 facts about me... .
Lahir di Kuala Lumpur tp dibesarkan di Kelantan. kiranya org Kelate...
Selepas grad, kerja jap.Kahwin 2 bulan terus terbang ke UK,dok sana 3 thn.Balik M'sia beberapa thn. Skrg ni di Brunei. Dah ada 4 hero....
Lepas kahwin baru rajin nak ke dapur belajar masak2. Sebelum tu tukang pegang senduk...
Pantang nampak berselerak, cuma mainan anak2 ni susah betul nak kemas..tak kisahlah mereka main. Janji mereka tak kacau mama dok ngadap PC.. .
Biasanya ambil masa sikit untuk mesra dgn org tp bila dah mesra terus jadi kawan....
Suka bunga2 terutama bunga hiasan termasuk bunga plastik tp tak rajin tanam bunga.
Laksa penang antara favorit food. Teringat masa umur 7 thn seminggu demam. Tiap2 ptg mak kayuh basikal pergi beli laksa penang sepjg demam, nasi langsung tak makan. Sampai skrg suka makan laksa...

Rasanya ramai dah kena tag. Jadi takkan tag sapa2 pun...
Quote:

intan-masa Intan dtg masih edit sbb lambat betul upload gambar esp kalau gambar import dr program lain..
syana-sapu butter sikit biar nampak licin berkilat....
intan- tq kongsi resepi utk jagung..mmg sedap gaul kelapa. mula2 beli nak buat macam2..tp bila dah 2-3 hari beli mulalah malas.jadi yg kukus semua..
siti-Salam perkenalan buat Siti. dah lama Siti tinggal di sini? akak dok area Brunei Muara.Siti tinggal kat mana.kalau Siti nak cuba mana2 resepi silakan...nanti report jadi ke tidak ya. Restoren tu mmg terkenal dgn masakan M'sia...akak pernah makan...
srsfeqah-anak2pun kalau makan jagung diorg selalu minta tolong buangkan jagung terselit kat celah gigi..
diba- jagung sedap manis...
Big Mamma-itulah kena vogue kat dapur sbb nak makan macam2...
Nur Sarah-
tariqzaidanirah-ayam palembang ni mudah dan sedap juga. betul tu bakarpun sedap juga jagung terutama mkn masa masih panas..
jasmeen-haiyaaaa sampai 3 kali nak try...kena try tu Meen ayam ni..
shima- mmg sengaja tayang ni sbb nak ajak Shima jamu mata.. patutlah Shima mkn budu sbb parent asal Kelate. resepi etak/etok tak adalah..ada etak ke kat sana..
Nur-yg abg2 tak suka ke jagung Nur. sedap juga rasanya Nur ayam palembang ni makan dgn lontong..
yullina-Tq Ina sudi kongsi resepi...sedap ayam palembang ni. durian belum lagi bermusim kat sini tp kat, ni durian dr Thai..
zaiy-samalah kita Zaiy suka makan laksa.sampai 2 haripun tak apa makan laksa..sedap....
Bonda RaqynR- laksa penang mmg tak puas makan......
Niza- sedap dan simple ayam palembang ni Niza. ayam butter tak pernah cuba lagi..
nor- kalau masa kecik2 dulu aruah nenekpun ada tanam jagung. selalu juga rebus dan jual..tp sebelum jual...cucu2 makan dulu..
azian-terbalik pula kita. .. bila dok ovc baru mula belajar masak..
jeff-sedap letak butter tambah makan masa panas2..
masriyah-samalah kita Yah..kalau gi pasar mlm mmg tak miss beli jagung. aaa...ayam palembang ni cam rendang cuma tambah kicap. ..
Farah-mudah juga ayam Palembang ni Farah...boleh masak bila hujung minggu..
MaDiHa-kat sini sesekali ada beli jagung di pasar mlm tp mahal, sebtg RM2.30. kalau masa kecik2 dulu aruah nenek ada juga tanam jagung,jual yg rebus. skrg nidah tak ada sapa2 yg tanam lagi. samalah kita MaDiha, kalau resepi yg mudah suka cuba dulu..
MaMaAiNa-dah jamu mata dgn ayam pelambang MaMaAiNa,special hidangannya makan dgn set nasi daging...
ummi - betul tu k.Ummi jagung ni sedap masak buat kuih..makan gitu. nanti lapang kita chat lagi ok..
Haniss-ramai peminat jagung ni...betul tu Haniss..letak butter masa nak mkn.lemak sedap..
Ummi_Zahin-Salam perkenalan juga buat Ummi_Zahin.bila ada masa Ummi_Zahin bolehlah cuba mana2 resepi yg berkenan. mmg byk Fp yg tayang resepi2 yg menyelerakan..
wawa-atok akak gigi depan ada lagi yg bah lain pulak yg dah tanggal. tp anak akak yg kecik kalau mkn jagung mmg akak potong..
kamalina-itulah bab mengemas mainan ni lemah betul..kemas kejap lepas tu dah sepah balik.tp mamanya biarkan diaorg main asalkan tak kacau mama...
Niza-dulu2 tempat tu penuh burung merpati..ramai org posing kat situ..
zuhri-bestnya Zuhri balik Kb..nanti mkn byk pulut durian ya buat hilang kempunan...
zaiful-
sitione-tak sedap rebus tak letak apa2 kut. pernah jugak beli tak rasa apa2..bila balik rumah panaskan jagung dan sapu butter dgn garam sikit ..
mallan- Mallan pun hantu laksa..sedap kan..tak pernah bosan makan laksa..
roylazim-betul tu k.Roy..ayam masak pekat2 sedap makan dgn nasi panas..
ummi zufayri-sila cuba ummi zufayri..ringkas bahan2nya..
MaMaAiNa-nanti saya jawap tag MamaAina ya..belum sempat lagi skrg ni..
kak jie jie-mmg senang masakan ayam ni K.jie..macam rendang...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net