Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 16-Jul-2008 22:45 Email | Share | Bookmark
Projek Di Trengganu

Perjlnan ke Losong
Antara kedai kerpok lekor
kerpok kering belum packing
pekerja sdg packing kerpok kering
tgh buat kerpok lekor
tgh buat kerpok lekor
beratnya kerpok ni..
Antara kedai kerpok lekor
dlm kedai kerpok
dlm kedai kerpok
dlm kedai kerpok
kek lapis belum potong
dah potong
Mok Su tunjukkan acuan biskutnya yg pelbagai;gambar Dec 07 lalu
 
 
 
Projek Belajar Kek Lapis

Sambungan kisah projek masa cuti di Trengganu pula.... Selain ambil kelas deco kek, sempat jugak belajar kek lapis masam manis dgn Mok Su; saudara husben. Mok Su mmg mengambil tempahan kek lapis dan biskut raya di K.Trg.
Belajar kek lapis ni pagi keesokkan selepas sampai mlm di Trg iaitu sehari sebelum ke Kelantan. Dah lama kenal mesra dgn Mok Su sejak baru kahwin lagi, malah Mok Su dan suami bersama MIL dan aruah FIL pernah ziarah kami masa di UK dulu. Kami juga pernah sama2 pergi kelas demo baking masa duduk Trg dulu2...masa ni abg sulong baru umur 2 thn.

Sudah beberapa kali Mok Su pelawa kalau nak belajar kek lapis boleh dtg rumahnya tp biasanya kalau balik cuti, pergi rumah Mak Su sekejap saja sekadar utk bertandang. Mmg tak sempat nak belajar hinggalah balik kali ni. Suka borak dgn Mok Su sbb dia byk pengalaman buat kek lapis dan biskut. Anak2nya termasuk anak lelakipun pandai buat kek lapis dan biskut,turut membantu kalau musim nak raya. Tapi skrg ni Mok Su kalau nak raya ambil beberapa org pekerja utk membantu sbb anak2 dah sambung pelajaran di univ . Anak perempuan Mok Su ada yg buka bakery di bandar K.Trg serta satu caw di Mydin Trg.
Berbalik citer belajar kek lapis ni...nasib baik tel Mok Su paginya cakap nak belajar terus Mok Su bagi green light boleh dtg tgh hari sikit. Beli bahan2 utk kek ...byk pula yg tak ada,terpaksa guna bahan rumah Mok Su. Dlm pukul 12 sampai rumah Mok Su dan terus belajar cara2 buat kek lapis, kek yg belajar ni guna 25 biji telur. Sambil bakar kek lapis..sambil sembang, tunggu depan oven sbb sekejap saja masak setiap lapis..dlm pukul 1 lebih kek dah siap. Sepanjang membakar kek lapis Mok Su juga ada sama2 tunggu oven sambil berkongsi ilmu kek lapis.
Lepas tu Mok Su minta tunjukkan cara2 buat marble cheese cake....buat sama2 dgn anak gadisnya yg sedang cuti semester. Bila dah hampir masak kek marble ni dan dah habis sesi sembang barulah balik rumah...tak sabar nak potong kek lapis....
Inilah hasil kek lapis masam manis yg dipelajari dgn Mok Su..suka betul anak2 makan..mamanya lagi suka... Potong sebahagian utk makan2 keluarga di Trg dan buah tangan utk keluarga Kelantan.Terimakasih byk2 Mok Su kerana sudi ajar cara membuat kek lapis...





Projek Membeli Kerpok Lekor......

Ni pula kisah mencari kerpok lekor masa on the way ke Kelantan dan masa di Trg. Biasanya kalau balik Kel, singgah di Batu Rakit sbb kat situ byk kedai2 jual kerpok lekor. Kalau musim cuti byk bas rombongan berhenti kws ni.
Selain itu sempat juga mencari kerpok di Losong...byk betul gerai kerpok di sini...jadi kami pusing2 dulu baru berhenti beli kerpok lekor dan kerpok kering. Kerpok lekor beli langsung licin makan dlm kereta...sampai 2 x beli ........
Selain di Losong dan Batu Rakit di tempat lain spt Kuala Ibai dan Pantai Kelulut pun terkenal juga dgn kerpok lekor ni. Yang menariknya pelbagai nama kedai kerpok lekor yg diberikan utk menarik pelanggan. Antaranya kedai 007 dan 008....nama ala2 James Bond....
Tak byk gambar sempat diambil sebab sibuk beli kerpok.....


Makcik2 tgh menggentel kerpok lekor sebelum di rebus dlm kawah.


Anak2 gadis sedang membungkus kerpok kering...


Kerpok2 lekor yg dah siap dibungkus utk dijual...(mutu gambar kurang memuaskan... )


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net