Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 6-Sep-2008 00:46 Email | Share | Bookmark
Menu Berbuka Hari ke 4 Ramadhan & Pekan Nabalu,Sabah

Anak2 di bah kraf
Pemandangan MT Kinabalu dr Pekan Nabalu
brg kraf yg dijual
pemandangan Pekan Nabalu
hadapan kedai
brg kraf yg dijual
brg kraf yg dijual
brg kraf yg dijual
hadapan kedai
brg kraf yg dijual
brg kraf yg dijual
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sebelum citer tentang menu berbuka, nak citer ttg berpuasa di sini. Sepanjang bulan puasa ni waktu persekolahan pendek iaitu dari 7.40-11.40 dan tiada sek agama sebelah petang....tu yg seronok anak2 sbb kejap kat sek... Budak2 tadika bercuti sepanjang Ramadhan ini hingga lepas raya termasuklah Syafiq.
Kakitangan K'jaan bekerja sampai pukul 2ptg.... termasuklah univ,klinik,pejabat pos dll semua tutup pukul 2 ptg. Masa berbuka di Brunei awal iaitu jam 6.25 ptg dan imsak 4.46 pagi.
Pasar Ramadhan yg menjual pelbagai juadahpun ada di sini tp taklah sebanyak di M'sia.Manakala setiap hari Sabtu ada majlis berbuka puasa, diikuti solat Maghrib dan Isyak serta solat terawih berjemaah di Suruhanjaya M'sia di sini. Biasanya ramai rakyat M'sia bersama-sama keluarga hadir di majlis ini.



Menu ayam lagi.... selalu masak ayam sbb kat rumah semua suka makan ayam. Kali ni nak cuba pulak resepi mudah dan cepat iaitu ayam sticky caramel.
Bukan pudding aja boleh buat karamel tp ayam pun boleh masak karamel..... Ayam sticky caramel boleh juga jadi pilihan kalau nak makan bbq ayam tp malas nak bakar sbb ayam ni lebih kurang macam ayam bbq..sedap...anak makan ratah gitu...

Quote:

Sticky Caramel Chicken Wings
Sumber; mutiarazura; My resepi

Bahan-bahan ( 24 keping )
* 12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24)
* 2 sudu besar minyak masak
* 3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)
* 1 sudu besar halia dicincang
* 1 sudu besar sos ikan - letak 1 1/2 sb (sos ikan dah masin tak payah letak garam)
* 1 sudu besar kicap - letak 2 sb
* 1 sudu besar sos cili
* 1/4 cawan (60ml) madu

Cara-cara
1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.
2. Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).
3. NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat!

Selain lauk ayam masak juga asam pedas ikan patin, sayur campur dan kuih akok. Ikan patin beli masa pergi Miri tempoh hari...beli yg masih hidup..segar.


Asam pedas patin ni campur dgn buah belimbing buluh biar kuahnya rasa asam2 sikit selain masam asam keping...


Sayur Campur Lada hitam; tumis bawang putih dgn halia tumbuk dan bawang besar,masukkan daging..goreng sampai masak, masukkan sos tiram + lada hitam+garam,akhir sekali sayur..goreng sampai masak. Kali ni letak sayur brokoli,karot, cendawan bulat serta cili merah.


Belah ptg ingatkan nak gi bazar Ramadhan beli kuih tp hujan pula...jadi buat kuih akok yg mudah bahan2nya...bakar guna acuan baulu kecik. Yg tukang rasmi kuih akok ni Syafiq... siap masak terus dia ngap.... . Nak resepi boleh klik. di sini



Pekan Nabalu, Sabah

Singgah Pekan Nabalu masa nak ke Kundasang masa cuti yg lalu. Lokasinya selepas Pekan Tamparuli tetapi sebelum Kundasang. Pekan Nabalu kecil sahaja dan terletak di tepi jalan merupakan tempat tumpuan pelancong untuk membeli pelbagai souvenir, barang hiasan....barang kraf hasil tempatan Sabah. Kalau nak beli souvenir mmg elok beli di sini sbb di Kundasang tiada kedai souvenir. Kalau tak sempat beli souvenir di sini boleh juga beli di Pasar Filifina, KK . Mari kita lihat apa yg dijual di Pekan Nabalu....


Hadapan gerai...


Anak-anakpun sibuk nak memilih barang....









View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net