Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 18-May-2009 23:10 Email | Share | Bookmark
Mee Udang&Ketam Dan Bubur Kacang Hijau

 
 
Tak pernah mkn mee udang sebelum ni.....tp bila tengok ramai kawan-kawan dok tayang mee udang yg tengah femes skrg ni...kat tvpun ada tayang...bikin hati tergoda utk mencuba.....
Mee ni masak awal bulan April lepas utk sarapan di hari minggu...nak habiskan baki ketam yg beli utk masak ketam serai kat bawah tu....udangpun ada sikit dlm peti ais. Nak masak utk buat lauk cam tak padan sbb sikit...jadi campur kedua2nya utk buat mee udang&ketam.
Macam biasa kalau masak resepi baru...tukang masak pasti nak tau reaksi pelanggan utama ....sapa lagi kalau tak anak2 dan mr husben...ok tak rasanya..... ...kalau tak ok...kenalah masak menu lain utk anak2 sbg ganti....
Bila anak2 tanya ni mee apa...cakap ; ni mee resepi baru yg mama masak... cuba dulu ok ke tak..ni aje dialog yg selalu guna...tak ada dialog lain.... Semua rasa mee udang ni.... hasilnya memuaskan.....sedap mee ni...tak rugi mencuba....
Tgh hari tu anak no 2 dan Syazrin minta lagi mkn mee tak nak mkn nasi tp mee dah habis... kuah masih ada. Jadi belah ptg beli lagi mee kuning...dptlah mrk berdua mkn mee waktu dinner....



Quote:
MeeUdang
Sumber : Che Iza @ Myresepi
(Resepi asal guna udang saja)

Bahan-bahan ( 3-4 org )
* 1/kg mee kuning - lebih 1 kg
* 300 gm udang saiz L@apa2 saiz-campur udang dgn ketam dlm 500 gm
* 4 sb lada boh / lada giling
* *4 ulas bawang merah
* *3 ulas bawang putih
* *1 sb udang kering- letak 2 sb
* *1/2 inci halia
* 1 sb petis
* 3 sb sos tomato-lebihkan sos
* 1 sb sos cili
* keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)-letak 1 ketul ubi keledek
* gula n garam
* taugeh n sawi
* daun bawang n bawang goreng,
**tambah telur rebus,tauhu goreng & limau nipis

Cara-cara
1. Rebus udang hingga masak... tapis keluar udang n asingkan.. Air rebusan jgn buang....
**ketam direbus juga dan asingkan air rebusan.
2. Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis lak bahan kisar.... hingga betul garing n naik bau....
3. Masukkan air rebusan udang&ketam biar kuah mendidih... Masukkan sos tomato, sos cili n petis... Renehkan kuah
4. Masukkan garam n gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama sedap....
5. Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos.
6. Celur mee, taugeh n sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng.....
**tambah sikit step 5; bila dah letak ubi keledek rebus lagi kuah till mendidih. perlahankan api masukkan terus udang dan ketam...biar rasa kuah lagi mesra dgn rasa udang dan ketam...reneh sekejap aja.boleh dihidang.



Bubur Kacang Hijau

Bubur Kacang Hijau ni dah lama masak....utk minum ptg.... antara bubur yg diminati. Kalau mkn suka yg sejuk2 sikit...biasa buat kuah agak manis dan letak ais atau simpan dlm peti ais. Cuma sebelum ni malas nak buat sbb lama nak merebus kacangnya.
Bila sembang dgn mak di tel citer ttg bubur kacang...mak cakap kalau nak cepat rendam dulu beberapa jam kacangnya,jadi rebusnya sekejap. Alahai napalah tak terfikir sebelum ni..... Jadi cuba rendam kacang belah pagi......ptg masa rebus kejap aja. Resepi tak yah kut...senang aja ramai tau buat bubur...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net