Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 31-Aug-2009 08:15 Email | Share | Bookmark
Baby Syakirah 2 bulan & Baby Bread Pudding

 
 
 
 
http://shw.mamasya.fotopages.com/20979089.html
Baby Syakirah dah 2 bulan lebih skrg...semlm bawa pergi klinik utk monthly check-up dan injek...semua ok...menurut nurse beratnya elok ikut carta.Sejak bulan puasa ni Syakirah sebelah mlm dah tak berjaga spt sebelum ni...lega mama...bangun 1-2 kali saja utk minum susu...nasib baik waktu sahur dia tak bangun nak bersahur sama..... Cuma waktu berbuka dia nak berbuka juga...org sibuk nak mkn, dia tak nak ketinggalan.. nak join ..... Kenalah riba Syakirah di meja makan...kalau tidak dia 'bising-bising' kena tinggal sorang kat ruang tamu. Lagipun sebelum ni bila waktu Maghrib kalau dia tidurpun mmg kejutkan..main-main dgn dia..tu yg dah terbiasa masa Maghrib dia tak tidur.
Syakirah skrg dah pandai senyum-senyum ajak 'sembang' ... abg2nyapun suka nak melayan.... Kalau Syakirah lama tidur dlm bilik ,abg2nya tanya bila nak bangun Syakirah ni...nak main-main. Yg paling suka layan Syakirah adalah abg Syazrin sbb dia yg seharian di rumah...pantang mulut adiknya berair...cepat2 tlg lap....sampai dlm mulutpun nak lap jugak..dia suruh Syakirah buka mulut... Skrg ni abg Syamil pula rajin kdg2 berebut dgn Syazrin nak mengelap mulut adiknya... Syazrin bila cakap nak salin diaper Syakirah...dia yg cepat2 tolong bentangkan plastik alas....letak diaper...tlg susun diaper dlm laci tp bila minta tlg buangkan diaper kotor dlm tong sampah dia akan bagi alasan tak pandai........
Quote:
Baby Syakirah check-up 2 bulan
berat ; 6 kg (naik lebih kurang 1 kg dr bulan lepas)
tinggi; 65 cm



Rambut baby Syakirah dicukur beberapa minggu lepas...jadi skrg tak boleh buat tocang lagi...... Bila Syakirah dipakaikan gown...abg Syafiq yg tadika cakap..."Syakirah macam barbie tp mama kalau nak bagi lagi comel Syakirah, pakaikan yg warna-warna atas mata Syakirah.".... Syafiq hero no 3 ni concern sikit bab2 kecantikan pompuan...kalau ada iklan produk kecantikan kat tv mulalah cakap..."mama belilah tu...mama pakai tu..mama makan ni...nanti mama nampak cantik".......saborrrr aja kecik2..budak lelaki pulak tu dah jadi penasihat kecantikan wanita.....

Baby Syakirah Umur Sebulan Lebih

Masa ni baby Syakirah rambut belum cukur.... suka mama sikat rambutnya yg lebat itu.Mood baik bagi kenyang2 dulu barulah dia dok diam2 bolehlah klik2 gambar .....



Ni gambar yg sama entry pantai Muara tempoh hari....tengok tu lena tidur kena kembusan angin pantai..sampai rambutpun tegak...diangkatpun tak bangun dia.....



Quote:


Masih kisah baby...tp baby bread pudding..saiz kecik comeii.. Dah 2x buat sbb anak2 suka...lagipun mudah sgt. Boleh dijadikan pemanis buat berbuka kalau tak ada idea nak masak apa dan nak cepat....sbb ringkas buatnya. Buat 2 versi...ada yg letak kismis dan ada yg tak sbb anak2 tak suka sgt kismis. Buat 2 adunan...kalau satu tak cukup...

Baby Bread Pudding
Sumber; Tengok di dapur Suzi...asal Myresepi.
Bahan-bahan ( 6 keping )
* 2 keping roti putih
* 2 sb tepung jagung
* 3 sb gula halus- kurang sikit gula
* 100 ml susu cair
* 2 biji telur(guna 1 putih telur saja)- ***guna semua 3 biji telur utk 2 adunan
* 1-2 titik esen vanilla
* sedikit buah2an campuran/kismis/kurma atau lain2 ikut selera
* sedikit gula icing untuk tabur atas puding - tak letak
* mangkuk muffin - disapu majerin

Cara-cara
1.Roti di siat2 kecil atau potong 1 inc. persegi.
2.Tepung,gula,susu,telur dan esen dikacau hingga sebati.
3.Masukkan roti dan buah2an campur(akak bubuh kismis aje) ke dalam mangkuk muffin.
4.Tuangkan campuran susu sambil ditekan2 roti supaya meresap.Buat hingga habis.
5.Susun mangkuk2 muffin berisi puding atas dulang pembakar dan bakar hingga masak kecoklatan.
6.Biarkan puding roti seketika dan keluarkan dari mangkuk muffin(hati2 sbb masih panas).Ketika menghidang,taburkan gula icing diatas puding.
7.Sedap juga klau menggunakan roti berperisa buah2an.

Kebab mudah guna burger ni kira ulangan sbb dlm entry yg lepas dah tayang kebab mudah jugak guna roti pitta yg digulung. Puasa thn lepas beli juga beberapa kali kebab...harga sekeping bnd2, beli 3 dpt bnd5.Ada yg ok....ada yg ko...letak byk sayur tp daging kebabnya sikit sgt...tak terasapun. Jadi puasa ni bila nak mkn kebab buat sendiri kebab mudah...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net