Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 6-Sep-2009 23:30 Email | Share | Bookmark
Jamu Mata Di Bazar Ramadhan

 
 
 
 
 
 
Selamat bercuti buat teman2 yg bercuti semperna hari Nuzul Quran.....kat sinipun cuti ...cuti umum seluruh negara. Kepada yg nak pergi shopping raya....selamat bershopping.....

Bazar Ramadhan Gadong

Dah masuk pertengahan Ramadhan baru 2 kali ke bazaar Ramadhan.Sekali ke bazar Ramadhan Gadong dan sekali ke bazar Ramadhan di stadium. Biasanya kalau setakat nak beli kuih-muih beli dkt rumah saja....byk gerai yg menjual macam2 kuih-muih.
Bazaar Ramadhan Gadong yg terletak sebelah pasar basah dan dpn mall merupakan salah satu bazaar Ramadhan yg ada di sini....selain di stadium dan dlm bandar BSB. Kalau bukan bulan Ramadhan, tempat ni adalah tapak pasar mlm setiap malam. Ramai org ke bazaar ni.....nak cari tempat parkingpun susah kalau pergi lepas pukul 4 ptg. Lagi satu tak tahan asap bakar ikan...bakar ayam..sate.....berkepol2...sbb tak diasingkan dgn tempat jualan makanan yg lain...tak macam bazaar Ramadhan di stadium yg diasingkan...tu gambar ada yg kelabu asap.....



Makanan yg dijual kebykkan sama dgn bazaar Ramadhan di M'sia.....cuma kalau nak mkn nasi kerabu,ayam percik, ikan percik, laksam...laksa mmg tak adalah. Pulut panggang paling terkenal di sini terutama bulan puasa....bakar panas2.... dijual kepada pelanggan dgn pelbagai pilihan inti...daging,ayam,ikan bilis dan udang. Hargapun agak murah 4 btg bnd1 (RM2.30)....pernah beli mmg sedap. Sate pula 4 btg bnd1. Kerang digoreng dlm kuali leper tupun jadi kegemaran di sini...tak tahu kerang masak apa sbb tak ditulis.



Kelupis tu pulut inti tp versi kukus.....sama harga dg pulut panggang.Pais daging dibungkus dlm daun macam daun kelapa tp daunnya lebar. Jenis ikan bakar yg byk dijual pula ikan kembong,terubuk dan ikan tongkol.



Jering rebus yg dipacak dg lidi macam sate juga dijual.....dijual sekali dgn kelapa muda. Sotong tutuk...soto kering bakar dan sotong rebus juga ada dijual dgn harga bnd1 sebungkus. Manakala ayam dibakar dlm oven utk yg dijual seekor2......taklah berasap.



Apam dijual dgn harga 5 biji bnd1...manakala kuih-muih lain kebykkan dijual dgn harga 4-5 biji bnd1. Rojak Singaporepun ada tp tak sempat nak tengok camna rupa rojaknya.



Tapai beraspun ada...dibungkus dlm daun..5 bungkus bnd1...sedap gak tapai yg dijual manis. Nasi yg dah siap packing nasi ayam...nasi katok (ni macam nasi lemak) dgn seketul ayam dan sambal dijual bnd1 sebungkus....murah jugaklah..cuma nasi ayamnya tak da kuah...sos dan sayur ada. Nasi2 yg dijual dibuka bungkusannya tp ditutup dgn plastik tipis(cling wrap) utk memudahkan org memilih. Nasi lemak dibungkus dlm plastikpun ada...50sen...nasi dgn sambal saja. Mee goreng dijual dgn harga 20 sen sebungkus pun ada...
Gambar penjual2 berbaju hitam tu adalah gerai bbq yg menjual pelbagai pilihan lauk dan sos bbq....cakap nak bbq apa....pilihan ayam..daging..diorg akan bakar kat situ...dijual dgn set nasi.

Bazaar Ramadhan Stadium

Bazaar di stadium kami pergi juga minggu lepas...2-3 hari lepas pergi bazaar di gadong. Bazaar ni lebih besar dan lapang....selesa sikit nak pusing tp tak laratpun nak pusing semua.Makanan yg dijual sama yg dijual di bazaar Ramadhan Gadong....cuma di sini lebih ramai penjual.
Tak byk gambar diambil sbb pernah ambil gambar di sini thn lepas.... boleh tengok di sini.



Nasi ayam penyetpun ada dijual di sini...bnd2.50 sebungkus tp ayamnya besar ..kuah sup takda. Ayam penyet kalau nak mkn beli gerai kat rumah saja sbb murah 1 bungkus baru bnd1...seketuii ayam,ulam2 dan sambal. Murtabak pula dijual pd harga 2 kpg bnd5...manakala nasi beriani 1bungkus bnd3. Syafiq tu tengah tunggu penjual bungkus kuih..suruh dia pilih sendiri nak kuih apa....

****Zaiy ada tanya...samada penjual ingatkan mama wartawan atau tidak sbb duk klik2 gambar kat bazaar tu spt thn lepas, mmg ada yg bertanya masa di bazaar Gadong....tanya wartawan suratkabar mana....itulah org sibuk membeli..kita sibuk dok ambil gambar..... Kebetulan pergi seorg diri ambil gambar dan beli makanan...abg Syamil turun sekejap aja.....yg lain tunggu dlm kereta tak da parking. ***
***fotobucket buat hal lagi...gambar tak muncul..kedua2 akaunpun jadi gini.. jadi letak gambar kecik dulu.....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net