Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 5-Oct-2009 23:37 Email | Share | Bookmark
Aidilfitri 1430 & Juadah Raya (Pt 2)- Mee Rebus

 
 
 
 
Lepas raya pertama.....masak gitu2 je kat rumah kecuali sup tulang kat bawah tu...sbb memenuhi undangan open house. Hari raya ke 5 beraya di 4 buah rumah...semua bermula lepas Jumaat....kenyang betul...... Hanya pada raya ke 6 masak lebih sikit sbb jemput 2 famili kenalan kami dtg beraya.... kenalan kami nak dtg awal2 raya lagi tp sbb kamipun sibuk beraya jadi hanya raya ke 6 baru dpt jemput ke rumah.



Sekali tengok macam juadah raya pertama sbb guna bekas sama....... Tp juadah kali ni berbeza....masih citarasa Arab tp bukan nasi Arab....kali ni set nasi Mandhi yg juga terkenal kat Tanah Arab...... Set nasi Mandhi ada nasi, ayam bakar Mandhi,ulam2 dan sambal. Resepi set nasi Mandhi nanti ya dlm next entry.......



Selain itu masak juga nasi putih,ayam blackpepper, dalca, daging dendeng...masak berkuah sikit, mee rebus, roti John....ni yg budak2 suka sekali..yg habis dulu, bubur kacang hijau dan rich coklat puding.
Oleh krn jemput makan2 sebelah mlm jadi pjg sikit masa nak masak. Malam sebelumnya dah rendam kacang hijau, belah pagi buat coklat puding,perap ayam dan rebus ubi utk mee rebus. Tgh hari masak dalca sekaligus utk kami lunch. Ptg baru bakar ayam.....ayam bakar 2 ekor aje...satu utk ayam Mandhi dan satu blackpapper...senang bakar sekaligus...tp rupa ayam tak cun sgt sbb dah siap potong baru posing.... Yang lain2 masak belah ptg juga.

Quote:


Mee rebus utk raya ni copy resepi dari dapur UmieAishah. Masa bulan puasa hari tu dah buat tp tak sempat posing dlm FP, jadi sekalikan dgn entry raya ni. Terliur tengok Umie tayang mee dan cakap sedap...mmg sedappun..... tk Umie kongsi resepi mee rebus yg ringkas ni.

Mee Rebus
Sumber; FP Aisyah

Bahan-bahan (utk 5 org)
50 gm udang kering(dikisar)
**100 gm daging (dipotong halus)
30 gm rempah kari
80 gm cili kering blender
40 gm lada putih (i used serbuk )
3 bj bawang besar (dikisar)
200 gm ubi keledek (dipotong dadu halus )- teman rebus dan blend
1 liter air
minyak
garam dan gula batu- teman boh gula merah

Bahan hidangan
mi kuning,celur
telur rebus
tauhu goreng,bawang goreng,daun sup
keropok udang

Cara penyediaan
1. Panaskan minyak,tumis bahan kisar hingga garing.
2. Masukkan air,kacau hingga mendidih dan masukkan gula.garam, lada putih,**daging.
3. Masukkan ubi,kacau dgn api kecil sehingga pekat..
**utk daging mama rebus dulu dgn sikit air nak bagi cepat empuk.bila empuk, masukkan sekali dgn air daging dlm periuk. sukatan tak timbangpun pakai agak2 je....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net