Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 24-Oct-2009 12:58 Email | Share | Bookmark
Musim buah ; Muffin Durian & Kek Durian Coklat Chip

Tokeh buah posing dg rambutan
buah dlm plastik org dah booking
Durian buah kecik
mangga pokok tepi rumah
mangga pokok tepi rumah
pilih durian
 
 
 
 
 
 
 
 
Musim buah-buahan

Di sini musim buah baru bermula Syawal lalu. Dlm sibuk mkn2 ketupat.. rendang.. macam-macam nasi, sibuk juga makan rambutan...makan durian.......


Buah durian ni dijual depan pasar ikan Jerudong.....harga setompok Bnd8(4-5 biji)...beli dua tompok dpt Bnd15.


On the way balik beraya singgah beli durian tepi jln.....ada juga buah rambutan dan buah naga di gerai ni.



Dah musim buah...mangga tepi rumah turut berbuah. Minta model mama posing dgn buah mangga ... Tak padan pokoknya kecik dan rendah..tak payah pakai galahpun nak petik tp buahnya lebat....buahnyapun lemak2 manis gitu.Sejak dok sini mmg tiap thn pokok mangga ni berbuah tp thn ni paling lebat....dok tunggu buah mangga ni masak...

Quote:

Muffins Durian
Durian selalu mkn gitu...kdg2 mkn dgn pulut santan tp kali ni nak cuba baking letak durian.
Minggu lepas sehari sebelum ke Miri buat muffin durian. Jumpa resepi cupcake terus berkenan nak cuba...resepi ni byk guna durian. Tengok gambar elok je naik rata dlm bekas. Tapi bila masak cupcakesnya ada yg merekah...ada yg merimbun......dah jadi rupa muffin pulak... Muffinpun muffinlah....asalkan anak2 suka...baru lepas keluar dari oven..bau semerbak durian anak2 suka tul makan....yg paling suka abg yg sulong sbb durian mmg favorit dia....
Bawa juga muffin durian utk Along rasa....Along cakap sedap.Bagi Along muffin saiz mini....biar nampak muffin kiut cam baby Liana..... Nak bawa utk Za tp sbb jumpa hari Ahad takut dah tak begitu lembut. Nanti Za dtg Brunei...boleh buat lagi....


Durian Cupcakes/Muffins
source; FP Rossyabakes

Ingredients
250g Self-raising flour
1/2 tsp baking powder
1/2 tsp baking soda
a pinch salt
200g castor sugar-letak 170g
240g butter
240g durian pulp
70ml low-fat milk - guna 2tbs susu tpg+air suam jadikan 70 ml
2 eggs

Method:
Sift self-raising flour, baking powder and baking soda together. Place sifted ingredients and salt into yr mixer and stir in sugar. Add slightly cold butter and blend until mixture is crumbly. Place durian pulp in a bowl , add milk and blend into fine puree. Pour puree into butter mixture. Add beaten egg and blend until well combined.

Spoon mixture evenly into paper cups up to two-thirds full. Sprinkle with almonds. Bake in preheated oven at 170deg.C for 20-25minutes or until golden brown in colour.



Muffin Tuala



Masih ttg muffin...baru-baru ni mr husben bawa balik sekotak kecik kek hadiah saguhati semperna jamuan raya...nampak dlm kotak cam ada muffin dan sepotong kek....tp bila buka...rupa2nyaaaa ada tuala dlm bekas muffin dan satu lagi tuala dilipat cam slice kek.... Menarik pula tuala dipack gini...boleh jadikan door gift atau buah tangan org kahwin.....

Quote:

Kek Durian Coklat Chip
Masa belek2 majalah lama jumpa resepi kek ni....baca resepi ada campur coklat chip tentu anak2 suka.Kek ni buat seminggu sebelum muffin durian. Baking hanya 1/2 adunan...nak buat experiment dulu laku ke tidak..... Masa bawak keluar dr oven elok rata je keknya tp bila dah sejuk turun sikit. Buat minum ptg....ptg tu jugak licin... Kek ni moist tp manis sikit sbb ada durian tambah lagi coklat chip...lain kali kena kurangkan gula.


Kek Durian Coklat Chip
Sumber; Majalah Mingguan Wanita 2005

Bahan
250 gm butter
180 gm gula kastor - kurangkan tak nak manis
2 sb susu pekat
4 biji telur
250 gm tpg naik sendiri-ayak
200 gm isi durian
200 gm coklat chip
1 st soda bikarbonat-ayak

Cara
1.Ayak tpg dan soda bikarbonat.
2.Pukul mentega,susu pekat dan gula hingga gebu. Masukkan isi durian
3.Masukkan telur satu persatu dan pukul rata
4.Masukkan tpg dan coklat chip dan gaul rata
5.Tuang dlm loyang dan bakar suhu 180'C selama 45 min
(**bakar 175'C selama 40 min)

Tat Nenas

XTVT mengetat ni....buat minggu lepas... juga sebelum ke Miri. Tat yg buat sebelum raya dah habis...anak2 mmg suka tat. Inti masih berbaki...dari inti membazir.......jadi buat tat lagi dan boleh jadikan sbg buah tangan masa ke rumah Along dan Za.
Nak cepat siap inti dah gentel2kan dulu....cam biasalah sambil mama gulungkan tat sambil abg berdua no 3 da no 4 dok tarik seketul seketul inti tat masuk mulut..... Bila bagitau tak boleh mkn inti nak buat tat....diorg cakap mkn sikit aje mama....




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net