Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 11-Nov-2009 02:25 Email | Share | Bookmark
Bihun Sup Utara,Puding Roti Sos Coklat & Serunding Ikan Bilis

 
 
 
 
 
 
Masalah internet di rumah yg kejap ok kejap tidak dah selesai....call syt dtg tengok...rupa2nya ada wayar diluar rumah rosak...kena tukar. bila tukar ni dah ok line internet tp masih ada sesekali gangguan tp tak kerap sgt.

PUDING ROTI SOS COKLAT

Puding roti nipun dah lama buat.....nak habiskan roti. Kelainan sikit puding ni mkn dgn sos coklat. Nak mudah guna sos coklat dlm botol je....tuang atas puding. Kejap aja licin....anak2 suka.....


Quote:
PUDING ROTI SOS COKLAT
Sumber; forum Melayu.com resepi K.Liza

Bahan:
A:
500 ml susu segar/fresh milk
8 keping roti (gardenia/high 5)

B:
4 sudu besar gula halus
2 sudu besar butter
2 biji telur ayam
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar tepung jagung

C:
2 sudu besar kismis hitam

CARA:
1. Hancurkan /koyakkan roti dan rendam dalam susu 1/2 jam
2. Kacau dan gaul rata bahan B.
3. Masukkan kismis dan tuangkan kedalam loyang yg telah disapukan majerin dan taburkan tepung.
4.Bakar dalam suhu 180'C selama 30 minit/masak.
5. Sejukkan dan potong dan hidangkan dengan sos coklat.

SOS COKLAT
Bahan
250 coklat masakan
1/2 cawan susu cair
1 s/b majerin

Cara.
1. Masukkan coklat dan butter dalam mangkuk tahan panas.
2. Masakkan dalam kuali yg ada air dan biarkan sehingga coklat cair.
3. Bila telah cair, tutup api dan angkat coklat dari kuali.
4. Campurkan susu cair dan kacaui rata.
5. Hidangkan bersama puding roti yg telah dipotong.



BIHUN SUP UTARA

Dah lama nak buat bihun sup utara tp selalu dok tangguh-tangguh.... sbb utamanya malas nak merebus tulang. Mmg lama merebus tulang nak bagi empuk....rebus dlm periuk biasa,dkt 3 jam jugak baru empuk. Resepi copy dr dapur Ida....tima kasih Ida kongsi resepi... Macam biasa kalau makanan bersup ni mmg kegemaran...tambah2 mkn perah limau biar masam sikit tp sambalnya tak buat....dah tak sabar nak mkn....


Quote:
BIHUN SUP UTARA
Sumber; Fp Ida

Bahan2 utk sup
Minyak utk tumis(klu guna cara menumis)
rempah tumis seperti bunga lawang/pekkat,kulit kayu manis,ketumbar,lada hitam,lada putih - rempah ni blh di mesin atau tumis kasar
2 labu bawang besar-mesin
6 ulas bawang putih-mesin
2 inci halia-di titik atau mesin
2 batang serai-di titik
1 peket kecil rempah sup adabi(serbuk)
1 kg daging - daging letak tak byk
1/2 kg tulang
1/2 kg perut(jika suka)- tak letak
air utk merebus dan kuah secukupnya
garam, perasa , serbuk lada hitam

Cara
1.Jika dibuat cara menumis-panaskan minyak tumis dulu rempah kasar sekejap kemudian masukkan bahan mesin kacau sikit masukkan rempah sup kacau lagi 2.masukkan serai dan halia kemudian masukkan air kacau jangan bagi berkerak 3.kemudian masukkan daging dan perut.Tutup periuk biarkan ia mendidih baru kacau2 sedikit.Masak sehingga daging empuk.Biasanya ambil masa lebih kurang 2jam 1/2 sehingga 3 jam baru kuahnya sedap.
Jika dibuat cara merebus-masukkan air dlm periuk dan segala bahan2 sekali gus dan rebuslah sehingga daging empuk(cara ni tak guna minyak bagus utk org nak jaga badan)
Utk bihun
1.1 bungkus mee hoon direndam bersama 1 sudu besar serbuk kunyit sehingga lembut kemudian tos kan.sementara itu didihkan air utk merebus mee hoon agak2 ajelah air tu sehingga boleh tenggelam.bila air dah mendidih masukkan mee hoon yg telah ditos tadi dan tutup api.kacau 2 sikit bagi mee hoon masak dgn rata biarkan dlm 3 minit agak2 mee hoon masak jgn terlalu lama nanti terlembik.
2.Tos kan mee hoon sambil dijirus dgn air paip kemudian balik2 kan dan biarkan mee hoon di tos begitu sehingga di hidang.tujuan buat begini supaya mee hoon tak jadi tergumpal dan mudah utk di ambil diceraikan bila nak makan.

Bahan utk tabur
daging dan perut yg telah siap dipotong kecil2
lobak hancur atau lobak masin , bawang goreng,
daun sup dan daun bawang di mayang
sambal - tak buat


Serunding Ikan Bilis

Serunding ikan bilis ni buat masa bulan puasa lalu. Nak buat serunding daging macam remeh je jadi buat serunding ikan bilis. Bahan2nya tak lah susah sgt...boleh cuba utk pelbagaikan lauk .....



Quote:
Serunding Ikan Bilis
Sumber; Majalah Rasa Sept 2008

Bahan
1 cwn ikan bilis - goreng dan tumbuk
1 cwn kacang tanah-goreng rangup
10 biji bawang merah-hiris goreng ; guna bawang goreng yg beli
125 ml cili boh - guna cili kering blender
2 sudu mkn sos tiram
4 biji bawang merah kisar
3 biji bawang putih kisar
75 ml air asam jawa
garam , gula secukupnya
**tambah sekeping tempe yg dipotong kecil dan goreng.

Cara
1.Tumis bawang putih dan merah yg dikisar garing
2.Masukkan cili boh dan biarkan hingga pecah minyak
3.Masukkan sos tiram, air asam jawa,ikan bilis,garam dan gula
4.setelah kering masukkan kacang tanah,tempe dan bawang goreng.angkat dan hidangkan.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net