Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 17-Nov-2009 22:48 Email | Share | Bookmark
Rojak Bandung,Mee Ladna & Kayu Keramat

 
 
 
 
 
 
Rojak Bandung

Lepas ke Palembang mkn nasi ayam penyet terus ke Bandung pula...mkn rojak Bandung.... Tapi rojak bandung...air bandung dan mee bandung...rasanya tak da pun di Bandung....masa pergi Bandung Dec lepas tak jumpapun menu2 ni..... Rojak Bandung ni sebenarnya rojak sotong/kangkung sama spt yg pernah buat sebelum ni....cuma kali ni nak cuba resepi lain pula.
Rojak bandung dan lain2 rojak mmg favorit...sedap,sepinggan tak cukup..nak lagi..


Quote:

Rojak Bandung
Sumber; Blog Bro Rozzan

Bahan-Bahan
600 gm sotong kering yg sudah dikembangkan (potong kecil -saiz ikut suka)
200 gm sayur kangkung (dibersihkan, potong seperti memasak sayur)
150 gm kacang tanah (sangai dan tumbuk separuh halus) atau beli yg dah siap jer
beberapa keping tahu kering (“tahu pok”) atau tahu basah
1 batang timun, **tambah sekuang,daun salad

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk. Bubuhkan sedikit garam dan minyak.
2. Celurkan kangkung sebentar dan toskan.
3. Celurkan pula sotong kembang tadi dan agkat lalu toskan.
4. Tahu kering/ tahu basah digoreng hingga garing lalu dipotong/hiris.
5. Timun dibelah dua dan dihiris memanjang.

Bahan-Bahan Sambal
25-30 tangkai cili kering (rendam dan kisar dgn sedikit air)
240 gm gula melaka - tambah 1 sb madu
2 sudu makan gula pasir
250 ml air
5 sudu makan (penuh) petis
½ botol sos tomato (kira-kira 220-250 gm)
1 sudu makan cuka atau air limau kasturi (boleh dikurangkan)
1 sudu makan tepung jagung (bancuh dgn 2 sudu makan air)

Cara:
1. Masak gula melaka bersama air hingga gulanya larut. Tapis dan tuang ke dalam periuk.
2. Masukkan pula semua bahan kecuali bancuhan tepung jagung dan kacau rata. Biarkan sehingga mendidih.
3. Akhir sekali, tuangkan bancuhan tepung jagung tadi utk memekatkan sambalnya. Matikan api.

Cara Menghidangkan Rojak Bandung
1. Susun kangkung, sotong, timun dan tahu di dalam pinggan.
2. Tuangkan sambalnya rata-rata.
3. Akhir sekali, taburkan kacang tanah tumbuk tadi.



Mee Ladna

Ada mee kuning dlm peti ais.....nak masak mee goreng baru je buat. Teringin nak mencuba mee yg tak pernah makan lagi....ronda2 dapur siber..jumpa resepi Mee Ladna di dapur K.Liza. Tengok bahan2nya byk yg ada di dapur....boleh terus masak.
Mr husben cakap sedap jugak mee ni...kembang kempis tukang masak kena puji......

Quote:

Mee Ladna
Sumber; Fp K.Liza, tk K.Liza kongsi resepi.
Bahan-Bahan:
1 bungkus mee kuning [500 gram]
100 gm udang [buangkan kulitnya]
100 gm sotong [dipotong]
100 gm isi ayam [dipotong]
kacang sepat-tak letak
bunga kobis-ganti brokoli
carrot
capsicum merah dan hijau [potong panjang]-tak letak
1 s/k lada hitam
1 biji telur - letak 2 biji
air secukupnya , sos tomato ,sos tiram
Minyak masak
daun bawang & daun sup [racik]' bawang goreng

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali. Masukkan bawang merah dan bawang putih cincang. Gorengkan sampai wangi.
2. Masukkan ayam, udang dan sotong
3. Masukkan air, sos tiram, tomato sos, lada hitam dan carrot.
4. Bila mendideh masukkana telur dan kacau supaya hancur.
5. Masukkan mee dan sayuran. Kacau rata. [Jangan masukkan garam kerana sos tiram dan sos tomato dah ada garam]
6. Bila sayur dah layu boleh masukkan dalam pinggan hidang dan taburkan daun bawang & daun sup serta bawang goreng.



Kuih Kayu Keramat

Kuih kayu keramat ni mmg dah lama nak cuba.....salah satu kuih yg selalu beli kalau balik Ganu...biasa makan gitu saja. Tengok MaDihaa buat elok jadinya terus copy resepi tp tertangguh jugak nak buatnya.....
Rancang awalnya nak buat satu adunan tp masa bancuh yis dgn air tunggu beberapa minit ... yis tak kembang2..padahal yis baru beli... Ni kotak kedua yg baru beli,lambat lagi expired....kotak sebelum ni pun gitu juga adunan tak naik tp jenama lain.Ni yg buat majuk sbb macam kuih tak akan menjadi.... .
Tp nak jugak cuba buat...adun 1/2 adunan dulu..tengok jadi ke tidak..bila goreng elok pula naiknya wpun yis tak kembang. Lega....menjadi jugak kayu keramat. Oleh kerana ada 1/2 lagi yis yg dah dibancuh....terus adun 1/2 lagi adunan dan masuk dlm peti ais macam MaDiha buat. Esoknya baru goreng....adunan ke2 ni lagi naik elok....montel2.......
Abg yg sulong mmg suka kuih kayu keramat ni....dia panggil kuih panjang.....
Terimakasih MaDiha dan Mariah tuan asal resepi sbb sudi kongsi resepi ni.....

Citer ttg yis ni......hari tu ada buat donut...ikut sebijik2 spt resepi tp adunan tak naik....rasanya yis yg digunakan ada masalah....pandai2 salahkan yis...nak salahkan sapa lagi.... Sayang adunan dari membazir....adunan digelek2 tipis...letak inti sardin...goreng....jadilah karipap ... Mr husben komen sedap karipap ni tp rupanya kenapa lain....camna tak lain, tepinya tak boleh klim tak terbentuk maklumlah adunan donut....... Anak2 suka pula mkn.....nasib baik..kalau tidak dah hadiahkan ke cik tong.......
Kawan2 ada tips tak kalau yis tak nak kembang ni nak buat macamana
....


Quote:

Kayu Keramat
Sumber ; Fp MaDihaa

Bahan2
500 gram tepung gandum
1 camca teh soda birkabonat
1 camca teh yis segera (mauripan)
6 camca makan gula
1 camca makan planta
300ml air suam

Cara2 Menyediakan
1.Yis segera dibancuh dgn sedikit air suam tadi dan biarkan yis kembang seketika
2. Bancuh gula dengan air lebihan membancuh yis tadi.
3.Tepung digaulkan dgn planta sehingga sebati kemudian masukkan soda bikabonat dan gaul rata.
4.Kemudian masukkan air gula & yis yg dibancuh td.
5.Uli sehingga doh sebati dan biarkan doh mengembang 1 kali ganda(anggaran dlm 1jam camtu lah)
5. Gorenglah spt dlm gambar tu hingga kuih bertukar warna coklat & hidangkan bersama teh panas atau dicicah dengan lebihan kuah gulai semalam


*semua menu kat atas dimasak hari berbeza,saja masuk dlm satu n3...update sekali harung...

***Sbb ada kawan2 yg bertanya sama tak Kayu keramat dgn cakoi....jawapannya tak sama wpun rupa agak sama....
Kayu keramat ni lebih padat dan tak berongga macam cakoi. Macam komen MaDiha di Fpnya...kayu keramak cepat kenyang bila mkn sbb padat.....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net