Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 24-Nov-2009 22:51 Email | Share | Bookmark
Tiramisu,Butter Prawn&Onde Keledek& S'mat Hari Raya AidilAdha

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Quote:
Tinggal beberapa hari lagi kita akan menyambut Hari Raya AidilAdha.....di kesempatan ni kami sekeluarga ingin ucapkan selamat Hari Raya AidilAdha buat semua teman, sanak saudara dan pengunjung Fp ni. Bagi yg menjalani ibadah korban selamat menunaikan ibadah korban. Juga selamat balik kg utk semua yg akan bercuti raya dan cuti sekolah di kg.

Raya ni kami beraya di sini....tak balik kg sbb hanya 2 minggu selepas raya....12 Dec, kami akan terbang pulang ke semenanjung.....kali ni balik terus menetap di sem. Anak-anak esok/Rabu hari akhir sekolah. Tapi brg baru nak mula packing..kotak2 dah terhimpun....nunggu masa rajin..bila lah tu...malas tul bab packing ni....


Kek Tiramisu Simple

Sambung kisah masak.....dah lama print resepi tiramisu ni sbb nampak ringkas bahan2nya....tp macam biasa print resepi ....simpan dulu... Nak mudah utk sponge kek beli tpg kek yg siap... tambah telur je. Cari sponge coklat tak da....yg ada vanilla jadi tambah serbuk koko dan coklat emulco...jadilah sponge coklat.....
Kek sponge ni cam besar sikit jadi tak dpt buat 2 layer hanya satu layer saja.... lain kali nak buat kek sponge kecik sikit..atau doublekan bahan2nya..barulah puas mkn terasa cheesenya. Satu lagi tak perasan yg serbuk coklat kena tabur hanya masa nak hidang. Dah silap tabur awal2 terus masuk peti....tu yg nampak tak berapa cun atas kek..serbuk coklat dah lembap. Wbpun anak2 suka....sekali hadap dah tinggal separuh..esoknya tanya ada lagi ke tak......
Terimakasih k.Zai..juga Haniss yg menayangkan resepi ni dan Umi e empunya resepi yg sudi kongsi resepi.....



Quote:

Kek Keju Tiramisu Simple
Sumber: Copy dari Blog K.Zai@ Teratak Impian , resepi asal umi_e (myresepi.com).

Bahan-bahan ( 8 orang atau lebih )
1 biji sponge kek atau apa2 kek
250ml whipping cream
200ml cream cheese - haniss guna jer sebuku tu 250gm
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
1 sudu makan serbuk nescafe
serbuk koko untuk hiasan

Cara-caranya
1. Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
2. Satukan gula, cheese dan cream
3. Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu
4. Potong kek pada 3 bahagian - belah 2 aje
5. Susun 1 bahagian dalam bekas
6. Tuangkan 1/3 bahagian bancuhan nescafe ke atas kek
7. Sapu 1/3 bahagian adunan cream+cheese tadi atas kek
8. Susun lagi bahagian yang selebihnya
9. Ulang sampai habis kemudian tutup dengan cling film dan simpan dalam fridge sebentar...
10.Hiaskan dengan serbuk koko bila masa nak menghidangkannya...





' Mama ambillah gambar Syafiq dgn kek...pastu mama letak dlm internet mama.......' Senang mama ada model sukarela ni...tak payah suruh...asalkan gambarnya masuk internet........

Butter Prawn

Dah lama teringin nak buat butter prawn yg ada ada byk rambu-rambu telur macam jual kat restoren. Masa jln2 ke dapur Suzi nampak Suzi hidang butter prawn...tengok resepi dan caranya mudah aja.
Kebetulan di rumahpun ada udang...terus mencuba....suka pulak nengok rambu2 telur tu...berselirat di celah2 udang......
Terimakasih Suzi kongsi resepi , resepi dpt dari Hana dan resepi asal dari Nita @ Sudipkayu.Terimakasih semua.....


Quote:

Butter Prawn
Sumber ; Copy dari Blog Suzi@ Resepi&Cerita Perantau

Bahan-bahan
12 ekor udang saiz besar
2 sudu butter
3 biji kuning telur
sedikit daun kari
sedikit cili padi
serbuk kunyit & garam
minyak utk menggoreng

Cara-cara
1.Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.
2.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi.Gaul seketika sebelum diangkat. Bila dah msak,ketepikan.
3.Dengan menggunakan minyak yg sama, biarkan minyak dikuali anggaran dlm 1/2 cawan cenggitu. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.
4.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.- guna botol sos plastik
5.Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. - tak padamkan api tp guna api yg paling perlahan
6.Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu dan buh dlm tapis utk membuang minyak berlebihan. - nak cepat tekan2 telur tu dlm penapis...minyak cepat keluar.




Onde-Onde keledek

Onde-onde keledek buat beberapa minggu yg lepas buat minum ptg....nak buat bulan puasa tempoh hari,tak jadi..tangguh2 baru buat. Dah ramai yg buat onde-onde keledek ni.....mmg femes.....



Quote:
Onde-Onde keledek ~
Sumber; Copy dari Fp Nur resipi asal Roylazim. Terimakasih Nur dan k.Roy......

Bahan-Bahan
350 gm tepung pulut
250 gm keledek
3 sudu makan air pandan
secukup air
200 gm gula melaka
1 biji kelapa di kukus bersama sedikit garam dan daun pandan

Cara-Cara

1. Gula melaka di potong kecil-kecil.
2. Keledek direbus dan di lecek.
3. Tepung pulut diayak dalam sebuah mangkuk.
4. Masukkan keledek dan air pandan.
5. Dikacau rata dan jadikan tepung pulut menjadi doh.
6. Ambil sedikit doh dan dijadikan seperti bola kecil.
7. Lubangkan ditengah nya untuk meletakkan sedikit gula melaka.
8. Sediakan air untuk dimasak, letakkan doh onde-onde.
9. Apabila ia timbul angkat dan golekkan diatas kelapa parut yg telah dikukus tadi.




Mee Udang Lagi.....

Mee udang masak sama hari dgn onde2 keledek...sekaligus rebus ubi utk mee udang dan onde2. Dah beberapa kali juga masak mee udang sbb anak2pun suka....lagipun mudah bahan2nya dan sedap...... Resepi sama sebelum ini .




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net