Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 2-Aug-2010 11:12 Email | Share | Bookmark
Sua Rasa TV 9 di Ayer Keroh,Melaka Dan Pulut Dakap

 
 
 
 
 
 
 
Quote:




Pulut dakap ni tak da kena mengena dgn Sua Rasa...... saja update sekaligus dlm entry ni. Masak minggu lepas, nak habiskan baki beras pulut. Cari resepi pulut yang paling ringkas....jumpa resepi pulut dakap dari dapur Fp Mariamsayutiy... terimakasih tuan resepi,minta izin copy kat sini......
Pulut Dakap
Sumber; Fp Mariamsayutiy

Bahan2
-Pulut 500g (rendam)
-Santan pekat 1 1/2 cawan
-Pisang raja- guna pisang nangka
-Garam
-Gula
-Daun pisang (layurkan)

Cara-cara

-Kukus pulut hingga masak.
-Santan dicampur dengan sedikit garam,kemudian digaul bersama pulut.
-Letakkan pulut di atas daun pisang yang sudah dilayurkan.Pulut ditekan supaya rata.
-Pisang yang sudah dibelah dua disalutkan dengan gula.Kemudian letakkan di atas pulut.
-Balut pulut,kemudian ambil 2 biji pulut yang sudah dibalut,ikatkan dengan tali.
-Kukus selama 30-40 minit dengan api yang serdahana.Alih-alihkan pulut itu.
-(Kalau nak gaul terus gula bersama pulut pun boleh,jadi pisang tu tak perlulah disalut gula lagi )


Ni xtvt hujung minggu lepas, setelah seminggu sibuk dgn 2 hari berkursus , kemudian bengkel di Shah Alam selama 2 hari juga...jadi hari minggu ajak anak2 jln. Kami sekeluarga ke Sua Rasa TV 9 pd tgh hari Ahad....kebetulan cuacapun tidak begitu panas. Anak2 nak pergi sbb tengok promo dalam tv ada maskot Upin Ipin.....tp rupa2nya Upin Ipin hanya ada pd pukul 3 ptg. Jom layan gambar yg sempat diambil....



Ramai jugak pengunjung dengan pelbagai gerai jualan.



Di gerai ni beberapa artis tengah adakan kuiz....Aidit dan beberapa orang artis...lupa nama yang lain ....



Singgah gerai urusetia....nampak Celebriti Chef Jaafar Onn tgh rehat sementara menunggu demo masakan, sporting gak dia bila minta ambil gambar terus saja setuju. Masa bergambar dengan Syakirah....Syakirah langsung tak pandang kamera...masa ni Syakirah dah kepenatan..tak da mood nak posing.Kemudian giliran abg2 pula posing dgn Jaafar Onn. Anak2 cakap tu ayah Ryz dalam citer Hotel Mania....



Setentang dgn gerai urusetia ada kambing golek....boleh cuba kambing golek ni.Sebekas dijual dengan harga RM10.00.
Tamat sudah xtvt jelajah gerai...kakipun mula lenguh...anak-anak dah merengek kepenatan... mari balik rumah......


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net