Mama's FotoPage

By: Mama sya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 24-Aug-2010 21:42 Email | Share | Bookmark
Daging Masak Ungkep,Tapai Pulut & Kuewtiaw Kung Fu

 
 
 
 
 
Quote:
Daging Masak Ungkep



Menu 8 Ramadan adalah daging masak ungkep. Dah lama simpan resepi masak ungkep ni.Mula-mula sekali tengok di dapur Zaiy...kemudian Dapur MaDihaa...nampak sedap dan bahan2pun ringkas tak letak santanpun,tu yg terus copy tp tertangguh nak buat.
Ubahsuai resepi tambah kerisik sikit..rasanya macam rendang dagingpun ada....sesuai mkn dgn nasi impit di lebaran nanti.

Daging Masak Ungkep Kering
Sumber: Mesra.net copy dari Blog Zaiy

Bahan-Bahan -

Daging/1 ekor ayam kg/ayam pencen(tua)(resepi asal guna ayam)
Bahan-bahan bumbu/rempah

Bahan Kisar:
6 batang serai
1 cm kunyit hidup
Ketumbar 50gm
Jintan manis 50gm
halia 2 ibu jari
1 biji bawang besar
3 biji bawang putih
-----------------------
½ cawan minyak masak
garam / gula secukup rasa
** tambah 1 sb kerisik

Cara:
Daging/Ayam potong ikut suka.
Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau.
Masukkan daging/ayam, air (anggaran untuk kadar melembutkan daging/ayam) ke dalam kuali,
masak secara perlahan utk lembutkan ayam/daging dan tutup kuali tersebut.letak kerisik.
Masak hingga kering...seperti digoreng

Tambahan:
kalau gemar berasa pedas...boleh tambah cili padi.

***Nota dari Zaiy; Untuk pengetahuan, ini bukan cara masak ungkep yg ori sbb saya dah ubah kepeda tumis, kalau yg ori tu tak perlu tumis, harap maklum.

Quote:
Tapai Pulut

Ada peminat tapai tak?..entry kali ni nak tayang tapai yg dibeli beberapa hari lepas...beli bukan buat...belum pernah buat tapai. Selalu beli tapai ni sbb suka tengok bungkusan tapai ni...dah dimodenkan.. dari jauh mcm daun pisang tp rupanya kertas..kemas elok dibungkus,tak berairpun...siap sudu.






Jemput makan...manissss..
Quote:



Kuewtiaw Kungfu
Kuewtiaw Kungfu dah lama masak dan bukan dlm bulan puasa ni.Tak pernah makanpun Kuewtiaw Kungfu sebelum ni...berkungfu jauh sekali...tp citer2 kungfu Jackie Chan suka gak tengok.Agak2 camna dapat nama Kuewtiaw kungfu tu...ke tukang masak asalnya mmg pakar berkungfu...sapa tau sejarah asalnya...

Kuewtiaw Kungfu
Sumber; Hanis My Resepi

Bahan-bahan ( 1 orang )

* kueh teow
* 2 biji telur
* lada hitam / lada putih
* mix seafood
* lobak
* 1~1setengah sudu besar tepung jagung
* 1 cawan air
* sayur-sayur lain (optional) (sayur2 kat rumah dah abis la pulak)
* 1 ulas bawang putih
* 2 biji cili padi (kalau nak lebih pedas boleh letak lebih)
* sos tiram

Cara-cara

1.pukul telur bersama garam dan sedikit lada hitam/ putih di dalam gelas.
2.masukkan keuh teow hingga 3/4 gelas. (dah terlebih masuk kueh teow)
3.tuang dalam kuali yang dah diletakkan sedikit minyak. ratakan kueh teow supaya menjadi sedikit nipis.
4.balikkan supaya kedua-dua belah masak.
5.masukkan dalam pinggan dan sedikit melengkung.
# [untuk kuah] tumis bawang putih hingga sedikit perang. kemudian masukkan seafood mix.
# tuangkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air dalam kuali.
# masukkan sedikit lada hitam, cili padi, sedikit sos tiram, lobak dan sayur-sayuran.
biarkan kuah sedikit pekat kemudian tuangkan ke dalam pinggan berisi kueh teow tadi. (kalau nak lebih kuah boleh tambah lagi air)




Jemput ke dapur baru Mamasya,klik di bawah.....
Dapur Mamasya



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net